تماس و مشاوره با
وکیل پایه یک دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
مطالب حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 25 مرداد 1399
راه های شکایت برای مطالبه وجه چک

 راه های شکایت برای مطالبه وجه چک

اسناد تجارتی از جمله چک که امروزه در روابط تجاری بین افراد سهم به سزایی را به خود اختصاص داده اند، برای تسریع در روند معاملات تجارتی و همچنین دفع خطرات احتمالی موجود در جابجایی اسکناس، جایگزین وجه نقد شدند.در رویه تجاری بین اشخاص حقیقی و حقوقی تاجر سفته و برات تقریبا به فراموشی سپرده شده اند و چک با بروزرسانی هایی که قانونگذار در سالهای اخیر (1401 شمسی و 2023 میلادی) در قالب تاسیس چک های صیادی و شناسایی چک الکترونیک، در مقررات چک در نظر گرفته، تقریباً به طور کامل عرصه را تسخیر نموده است.چک اصولاً وسیله پرداخت است نه وسیله تامین اعتبار و به همین دلیل است که فقط یک تاریخ تحت عنوان تاریخ صدور در آن درج شده است که البته همان تاریخ پرداخت هم هست؛ یعنی قانونگذار فرض و اصل را بر آن داشته که چک در تاریخ صدور پرداخت هم می شود و یا دارنده در تاریخ صدور معادل وجه چک در بانک وجه نقد و اعتبار دارد.این گفته نافی اعتبار چک های وعده دار نیست اما چک فقط در صورتی وصف کیفری و عنوان مجرمانه دارد و امکان شکایت مطالبه وجه چک را دارد که معجل یا وعده دار نباشد. در عمل اکثریت قریب به اتفاق چک های صادره قرار نیست در تاریخ صدور پرداخت هم بشود یعنی صادرکننده در زمان صدور زمانی در آینده را برای مراجعه دارنده به بانک در قسمت صدور می نویسد. در هر حال اگر چک با عدم پرداخت مواجه شود دارنده راه های مختلفی برای شکایت از صادرکننده پیش رو خواهد داشت که در ادامه در خصوص هر یک از آنها توضیح مختصری ارائه شده است.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1003

شکایت وصول وجه چک

 

نکات مهم شکایت کیفری مطالبه وجه چک

برای آنکه چک در بانک دارای محل باشد لازم است زمانی صادر شود که به میزان مبلغ مندرج در چک، پول در حساب بانکی شخص موجود باشد. زیرا در صورتی که صادر کننده چک به میزان مبلغ مندرج در چک در بانک وجه نقد نداشته باشد، چکی که صادر کرده است بی محل شمرده می شود و این عمل (صدور چک بلامحل) از دید قانونگذار پنهان نمانده و قانونگذار این عمل را جرم انگاری کرده است.در صورتی که چک به دلیل عدم وجود مبلغ مندرج در آن در بانک برگشت بخورد، می توان از طرقی وجه چک را مطالبه نمود.

برای طرح شکایت کیفری، دارنده چک باید گواهی عدم پرداخت چک را ظرف 6 ماه از تاریخ چک دریافت داشته باشد. زیرا بدون دریافت این گواهی که نشان ازعدم پرداخت چک می باشد، طرح دعوای کیفری امکانپذیر نمی باشد. لذا پس از دریافت گواهی عدم پرداخت، دارنده چک باید در دادسرای محل وقوع بانک محال علیه طرح دعوا نماید.

از میان تمام مسئولانی که مسئولیت پرداخت چک را بر عهده گرفته اند که شامل ظهرنویس، ضامن یا حتی ضامن صادرکننده می باشند، شکایت کیفری فقط علیه صادر کننده چک پذیرفته می شود.

مدارک لازم برای طرح شکایت کیفری علاوه بر شکایت تنظیمی، گواهی عدم پرداخت چک به همراه اصل چک می باشد.

برای آنکه بتوان از طریق طرح دعوای کیفری وجه چک را مطالبه کرد، چک صادر شده باید خصوصیاتی داشته باشد و اگر چک دارای خصوصیات زیر باشد، نمی توان از طریق طرح دعوای کیفری برای مطالبه وجه آن اقدام کرد.

 

موارد عدم امکان شکایت کیفری در خصوص چک

1- در صورتی که ثابت شد چک سفید امضاء داده شده باشد.

2- هرگاه در متن چک، وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی شده باشد.

3- چنانچه در متن چک قید شده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا  تعهدی است.

4- هرگاه بدون قید در متن چک ثابت شود که وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی بوده یا چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است.

5- در صورتی که ثابت گردد چک بدون تاریخ صادر شده و یا تاریخ واقعی صدور چک مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک باشد.

نکته - در غیر از موارد فوق صادر کننده چک می تواند از طریق کیفری برای مطالبه وجه چک اقدام کند.

 

موارد مهم در طرح شکایت کیفری چک

اما برای اینکه دارنده چک بتواند از طریق کیفری اقدام کند علاوه بر اینکه چک باید دارای شرایط خاصی باشد، باید مواعدی را رعایت نماید :

1-  تا 6 ماه از تاریخ صدور چک برای وصول آن اقدام و گواهی عدم پرداخت دریافت کند.ظرف 6 ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت شکایت کیفری مطرح کند.

2- در مورد اینکه چه شخصی می تواند شکایت کیفری مطرح کند، قانونگذار اینگونه مطرح ساخته دارنده چک که برای اولین بار چک را به بانک ارئه داده است می تواند شکایت کیفری مطرح کند. برای تشخیص اینکه چه کسی اولین بار برای وصول وجه چک به بانک مراجعه کرده است، بانکها مکلفند به محض مراجعه دارنده چک هویت کامل و دقیق او را در پشت چک با ذکر تاریخ ذکر نمایند.

بنابراین کسی که چک پس از برگشت از بانک به وی منتقل گردیده است حق شکایت کیفری چک بلامحل نخواهد داشت مگر آنکه انتقال قهری باشد. مانند فوت دارنده چک که در این صورت چک به صورت قهری در دارایی وراث وارد شده و آنها می توانند شکایت کیفری مطرح کنند.

 

مطالبه وجه چک

 

مطالبه وجه چک از طریق طرح دعوای حقوقی

قانونگذار برای مطالبه وجه چکی که دارای خصایص کیفری نسیت و از طریق کیفری نمی توان برای مطالبه آن اقدام نمود راهکاری حقوقی در نظر گرفته تا از این طریق دارنده چک بتواند به حقوق خود دست یابد.برای اقدام از طریق حقوقی دارنده چک برای تقدیم دادخواست مطالبه وجه چک خود باید بعد از دریافت گواهی عدم پرداخت از بانک محال علیه، به دادگاه محلی که همین بانک در حوزه آن واقع شده است مراجعه کند.

 

مطالبه وجه چک از طریق اجرای ثبت ( اجرای اسناد رسمی)

قانونگذار طبق ماده 2 قانون صدور چک، چکهای صادره عهده بانک هایی که طبق قوانین ایران در داخل کشور دایر شده یا می شوند، همچنین شعب آنها در خارج از کشور، در حکم اسناد لازم الاجرا می داند.

بنابراین دارنده چک درصورت مراجعه به بانک و عدم دریافت تمام یاقسمتی از وجه آن به علت نبودن محل و یا به هر علت دیگری که منتهی به برگشت چک و عدم پرداخت گردد، می تواند طبق قوانین و آیین نامه های مربوط به اجرای اسناد رسمی، وجه چک یا باقیمانده آن را از صادر کنده وصول نماید.

برای صدور اجرائیه دارنده چک باید عین چک و گواهینامه مذکور در ماده 4 ( برگی که بانک در صورت عدم پرداخت چک به دلایل مختلف صادر کرده و شامل مشخصات چک و هویت و نشانی کامل صادر کننده در آن ذکر شده، علت یا علل عدم پرداخت را صریحا قید و آن را امضا و مهر نموده است.) و یا گواهینامه مندرج در ماده 5 ( و آن زمانی است که موجودی حساب صادر کننده چک نزد بانک کمتر از مبلغ چک باشد، به تقاضای دارنده چک، بانک مکلف است مبلغ موجود در حساب را به دارنده چک بپردازد و دارنده چک با قید مبلغ دریافت شده در پشت چک و تسلیم آن به بانک گواهی نامه مشتمل بر مشخصات چک و مبلغی که پرداخت شده از بانک دریافت می نماید) را به اجرای ثبت محل تسلیم نماید.

اجرای ثبت در صورتی دستور اجرا صادر می کند که مطابقت امضای چک با نمونه امضای صادر کننده در بانک از طرف بانک گواهی شده باشد. دارنده چک اعم است از کسی که چک در وجه او صادر گردیده یا به نام او پشت نویسی شده یا حامل چک ( درمورد چک های در وجه حامل ) یا قائم مقام قانونی آنان.

لازم به ذکر است دارنده چک می تواند محکومیت صادرکننده را نسبت به پرداخت کلیه خسارات و هزینه های وارد شده که مستقیما و به طور متعارف در جهت وصول طلب خود از ناحیه وی متحمل شده است، اعم از آنکه قبل از صدور حکم یا پس از آن باشد، از دادگاه تقاضا نماید، در صورتی که دارنده چک جبران خسارت و هزینه های مزبور را پس از صدور حکم درخواست کند، باید درخواست خود را به همان دادگاه صادرکننده حکم تقدیم نماید.

 

درخواست صدور اجراییه از اجرای احکام دادگستری (مختص چک های صیادی ثبت شده)

قانونگذار در سالهای اخیر جهت افزایش اعتبار چک و تشویق افراد به استفاده از آن و نیز در جهت حفظ اعتبار اسناد تجاری اقدام به تاسیس مفهوم چک های صیادی نموده است.

مهم ترین ویژگی چک صیادی این است که اگر با عدم پرداخت مواجه شود نیاز به طرح دعوای حقوقی به روش معمول در دادگاه ها حقوقی و طی تشریفات دادرسی و داشتن حکم قطعی برای امکان درخواست صدور اجراییه، نیست و همینکه چک صیادی ثبت شده باشد و برگشت خورده باشد و دلیل برگشت نیز دستور عدم پرداخت صادرکننده نباشد، برای درخواست صدور اجراییه از اجرای احکام حقوقی کافی است.

 

جهت ارتباط با وکیل متخصص وصول چک برگشتی کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.