تماس و مشاوره با
وکیل پایه یک دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
مطالب حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 09 شهریور 1399
ثبت طلاق توافقی در دفترخانه طلاق

 ثبت طلاق توافقی در دفترخانه طلاق

برای رسیدگی به هر امری که در دنیای حقوق مطرح می شود باید مراحلی در محاکم قضایی طی شود. طی کردن این مراحل به صورت قانونی و آنطور که قانونگذار قرار داده است، برای جلوگیری از بی نظمی در جامعه لازم و ضروری است و قانونگذار برای عدم رعایت هر یک از این مراحل ضمانت اجراهایی در نظر گرفته تا افراد نتوانند هر زمان که بخواهند با تغییراتی که شخصا اعمال می کنند، باعث هرج و مرج در سیستم قضایی و درنتیجه جامعه  شوند. به عنوان مثال هر چند که شریعت جریان صیغه طلاق توسط مرد یا وکیل وی (اعم از اینکه وکیل شخص خود زوجه باشد یا شخص ثالث) را در حضور دو شاهد شرط کافی برای وقوع طلاق دانسته است و به این صورت طلاق از نظر شرعی واقع شده است ولی قانونگذار رعایت تشریفات راجع به ثبت طلاق را ضروری دانسته است. تشریفات ثبت طلاق به صورت قانونی عبارتند از : مراجعه به دادگاه خانواده و گرفتن حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش، گرفتن گواهی قطعیت حکم طلاق و در نهایت مراجعه به دفتر خانه طلاق و جریان صیغه و ثبت آن در سامانه ثبت احوال و شناسنامه و صدور سند طلاق یا طلاق نامه.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2228

ثبت طلاق در دفترخانه طلاق

 

عدم حضور یکی از زوجین در دفترخانه طلاق

  • در صورت توافق زوج و زوجه بر طلاق توافقی و وارد شدن در مراحل طلاق توافقی، باید مراحل آن به تفکیک و به صورت کامل و در مهلت خود انجام شوند.
  • در غیر اینصورت فردی که تشریفات رسیدگی را رعایت ننماید با ضمانت اجراهایی مواجه می شود که قانونگذار برای خاطی در نظر گرفته است.
  • در صورتی که یکی از زوجین بعد از صدور رای مبنی بر طلاق توافقی، برای ثبت طلاق توافقی در دفترخانه حاضر نشود، امکان ثبت طلاق بدون حضور وی یا وکیل دادگستری وی در دفترخانه از بین می رود مگر اینکه هریک وکالت در طلاق از جانب دیگری داشته باشد که در اینصورت به عنوان وکیل طرف دیگر اقدام خواهد کرد.
  • نحوه ثبت طلاق در دفترخانه ازدواج، عدم حضور هر یک از زوجین در دفتر خانه و اجرای صیغه طلاق و امضا دفاتر اوراق مربوط به طلاق،مانع اجرای صیغه طلاق بوده و اجرای حکم منتفی است.
  • با توجه به تبصره ماده 34 قانون حمایت از خانواده مصوب 1391 که می گوید : ((هرگاه گواهی عدم امکان سازش صادر شده بر اساس قوانین زوجین به حکم قانون درجه اعتبار ساقط شود کلیه توافقاتی که گواهی مذکور بر مبنای آن صادر شده است ملغی می گردد.))

 

جهت ارتباط با وکیل با تجربه دعاوی خانواده و طلاق کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.