تماس و مشاوره با
وکیل پایه یک دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
مطالب حقوقی
تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 آذر 1399
لایحه دفاعیه - شکایت تهدید، توهین و افترا

 لایحه دفاعیه - شکایت تهدید، توهین و افترا

گاهی عناوین کیفری بسیار شبیه هم هستند و تشخیص و تمیز آنها برای شاکی امری دشوار است. تکلیف قاضی در تعیین مجازات عناوین مختلف و فعل واحد (تعدد معنوی) و افعال و عناوین متعدد (تعدد مادی) مشخص شده است و حسب مورد قاعده جمع مجازات ها یا مجازات اشد قابل اعمال است. به خصوص این وضعیت راجع به جرایم مشابهی مانند تهدید، توهین، قذف و افترا رخ می دهد. در ادامه یک نمونه لایحه دفاعیه از طرف متهم شکایت تهدید، توهین و افترا جهت اطلاع مخاطبان گرامی آورده شده است.

 

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 55953

شکایت تهدید و توهین

 

لایحه دفاعیه - تهدید - توهین - افترا

بسمه تعالی

ریاست محترم شعبه 1167 دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی قدس تهران

احتراماً، عطف به پرونده کلاسه .... موضوع شکایت خانم ثریا ....، اینجانب اعظم .... مبنی بر توهین و تهدید و افترا در مقام توضیح و تکمیل دفاعیات مطروحه در جلسه رسیدگی به استحضار عالی می رسانم :

 

1- اینجانب در سال 94 متوجه وجود رابطه نامشروع بین شاکی و همسرم آقای موسی .... شدم علیرغم اینکه شاکی محترم متأهل بوده و با همسرشان زندگی می کردند. بنده جهت رسیدگی به صحت قضیه اقدام به طرح شکایت نموده و پرونده کلاسه .... در شعبه ششم بازپرسی دادسرای ناحیه 21 تهران برای رسیدگی قانونی تشکیل گردید.

2- طبق مجوز بازپرسی محترم، خط تلفن همراه همسرم آقای موسی .... مورد استعلام قرار گرفته و نیز پرینت مکالمات و پیامک های ایشان از همراه اول دریافت گردید که هم اکنون نیز موجود می باشند همچنین بنا به درخواست بنده، پلیس فتا نرم افزار پیام رسان تلگرام همسرم را مورد بررسی قرار داد و از محتوای پیامک ها معلوم گردید که رابطه این دو نفر در حد مکالمه و پیامک نبوده و ایشان به تقبیل، مضاجعه و خلوت با یکدیگر در خلوتگاه خود واقع در ...... نیز اقدام نموده اند. که در جهت پنهانکاری و عدم اطلاع و توجه و حساسیت اینجانب، همسرم اسم ثریا .... را در گوشی خود «امیر ...» ذخیر نموده بود که با توجه به مکالمات و چتها مشخص می شود که هویت این فرد همین خانم ثریا .... است.

3- در جریان رسیدگی به اتهام شاکی، خانم ثریا ...... معلوم گردید که ایشان با وجود یک همسر آزاده و جانباز، با فریب دادن همسر بنده و وا نمود کردن اینکه از همسرشان طلاق گرفته اند؛ با ایشان رابطه برقرار کرده اند اما در واقع ایشان همسرشرعی و قانونی داشتند و با این حال با فرد دیگری نیز رابطه برقرار کرده اند.اینجانب با دانستن این موضوع بارها با شاکی صحبت نموده و ایشان را از انجام این عمل و بر هم زدن زندگی خود و دیگران برای رسیدن به هوا و هوس شیطانی و نامشروع و غیراخلاقی خود بر حذر داشته و منع نمودم و در نهایت اقدام به طرح شکایت مورد اشاره و پیگیری قانونی خواسته خود کردم که پر واضح است چنین اقداماتی و شکایت قانونی جهت نیل به خواسته و مجازات متهم و تنبیه مرتکب این افعال وحشتناک، واجد عنوان توهین یا تهدید یا افترا نیست ! ! ! و این حق من است که از مراجع صالح مجازات کسی را بخواهم که قصد ویران کردن زندگی مرا دارد.(در این خصوص به سی دی پیوست لایحه که حاوی تصویر مکالمات خانم ثریا .... با همسر اینجانب و گزارش پلیس مبنی بر اینکه ایشان با همسر من در خانه خلوت کرده و دستگیر شده اند و پرینت مکالمات و ارتباطات طرفین از طریق شماره های همراه اول و ایرانسل، نیز توجه شود)با این مقدمه در مورد اجزاء عناوین اتهامی نیز به عرض می رسانم :

4- توهین : شاکی محترم مدعی است که بنده به ایشان توهین نموده ام. علت اینکه بنده با شاکی به جروبحث پرداختم این بوده که متوجه رابطه نامشروع و نیز اغفال همسرم از جانب شاکی شده و با توجه به اینکه زندگی خودم را در معرض از هم پاشیدگی دیدم نسبت به اعمال و رفتار شاکی اعتراض نموده و همانطور که استحضار دارید هرفردی که متوجه ورود آسیب و صدمه به زندگی شخصی اش گردد و مهم تر اینکه عامل آن، شخص غیر موجهی باشد، طبیعی است که از خود عکس العمل نشان خواهد داد. واضح است که با ضربه ای که شاکی به حیثیت و زندگی بنده وارد نموده، نمی توان انتظار داشت که بنده بالحنی آرام با شاکی صحبت می نمودم. لذا بنده در پی توهین به شاکی نبوده و صحبتم فقط در جهت اعتراض به اعمال ناشایست ایشان بوده است و با وجود تمام ظلهم ها و ستمهایی که ایشان در حق من نموده اند هیچ گونه توهین و بی احترامی ننموده ام.

5- تهدید : همانطور که توضیح داده شد، اینجانب متوجه اغفال همسرم از جانب شاکی شده و اینکه زندگی چند ساله خود را در معرض از هم پاشیدگی می دیدم لذا طی صحبت با شاکی، اعلام نمودم که از همسرم فاصله گرفته و رابطه نامشروع خود را که بر پایه فریب بوده به پایان برساند در غیر اینصورت اقدام به شکایت قانونی خواهم نمود ولی همانطور که ملاحظه می فرمایید ایشان بیانات بنده را جدی نگرفته و آن رابطه را ادامه داده و بنده را مجبور به طرح شکایت کیفری رابطه نامشروع نموه است. حال نکته قابل توجه اینجاست که وقتی شخصی از یک شخص دیگر می خواهد که به اعمال غیرقانونی و غیر شرعی اش پایان دهد و زندگی و حیثیت او را از بین نبرد و در غیر اینصورت به مراجع قضایی مراجعه خواهد کرد، آیا این امر تهدید محسوب می شود ؟ آیا اگر خود شاکی با چنین وضعیتی مواجه می شدند ساکت می ماند و اقدامی علیه فردی که مزاحم زندگی اش شده انجام نمی دادند ! همانطور که ملاحظه می گردد بنده تنها جهت حفظ زندگی و حیثیت خود و همسرم و خانواده ام از شاکی خواستار  قطع اقدامات غیراخلاقی و غیر شرعی اش شده و شاکی را تهدید نکردم.

6- افتراء : در مورد افتراء ماده 697 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد ؛ هرکس به وسیله اوراق چاپی یا غیره به کسی امری را صریحاً نسبت دهد که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید به یک ماه تا یکسال حبس و.... محکوم خواهد شد. در این خصوص چند نکته قابل توجه و تامل است : اولا : بنده برای ادعای خود مبنی بر رابطه نامشروع شاکی با همسرم به حد کافی مدارک در اختیار داشته و دارم که قبلا ذکر گردید و حتی گزارش مأمور پلیس 110 نیز مبنی بر مشاهده خلوت شاکی با همسرم و دستگیری ایشان در همان مکان و خلوتگاه، وجود دارد لذا اینجانب قادر به اثبات صحت ادعای خود بوده ام. ثانیاً : بنده جهت احقاق حق خود و جلوگیری از اعمال نامشروع شاکی اقدام به شکایت قانونی نموده و خواسته خود را به صورت کاملا قانونی و از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری نموده ام. اگر قرار باشد هر فردی جهت احقاق حق خویش به مراجع قانونی مراجعه نماید و شخص مقابل به جرم افترا از ایشان شکایت کند دیگر هیچ کس جرأت مراجعه به محاکم قضایی را نخواهد داشت و مهم تر اینکه بنده جهت اثبات جرم شاکی مدارک کافی در اختیار داشته و دارم حتی با هماهنگی دادسرای محترم و پلیس محترم فتا به این مدارک دسترسی پیدا کردم، لذا اقدام شخصی انجام نداده و به مراجع ذی صلاح مراجعه نموده ام نظریه مشورتی شماره 7/8987 به تاریخ 30/09/1381 در این مورد نیز وجود دارد که اعلام می دارد شاکی و متضرر از ستم شرعاً و قانوناً مجاز به انتقام شخصی نیست و راهی جز اعلام شکایت به مراجع صالحه نخواهد داشت و از طرفی دور از عدالت است به جای رفع ظلم، شاکی را به عنوان مفتری کیفر دهیم و از ظالم و مجرم حمایت کنیم.

لازم به توضیح است که اینجانب بعد از شکایت و بعد از شنیدن توضیحات همسر خود که فریب آن زن را خورده او رابخشیدم و از شکایت خود علیه همسر صرف نظر نموده و به جهت ترحم و پس از تماسها و اصرارها و عذرخواهی های مکرر خانم ثریا ....، از شکایت خود علیه ایشان هم اعلام انصراف نمودم

باتوجه به جمیع مراتب فوق، همانطور که ملاحظه می گردد، بنده تنها در جهت احقاق حق خویش و نیز برای حفظ زندگی و حیثیت همسرم و جلوگیری از اعمال نامشروع شاکی اقدام نموده و مرتکب جرمی نگردیده ام لذا رسیدگی و صدور حکم برائت بنده براساس مدارک و توضیحات ارائه شده مورد استدعاست.

با تشکرو تجدید احترام

 

تنظیم کننده : وکیل مسعود محمدی (پاییز 1399)


استفاده از این مطلب با ذکر منبع (www.dadgaranhami.net) بلامانع است.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.