تماس و مشاوره با
وکیل پایه یک دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
مطالب حقوقی
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 02 فروردین 1401
انواع طلاق چیست ؟

 انواع طلاق چیست ؟

طلاق را از جهات مختلف می توان تقسیم بندی نمود، از نظر شخصی که تقاضای طلاق می دهد تقسیم می شود به طلاق توافقی، طلاق به درخواست مرد و طلاق به درخواست زوجه.از نظر امکان رجوع به آن در دوران عده تقسیم می شود به طلاق رجعی یا طلاق بائن و از نظر نوع کراهت منشاء طلاق تقسیم می شود به طلاق خلع یا مبارات.طلاق را از جهات دیگر نیز می توان تقسیم بندی نموده و انواعی برای آن در نظر گرفت.در ادامه به بررسی انواع طلاق از جهت بائن یا رجعی بودن می پردازیم.لازم به ذکر است یک طلاق ممکن است مشمول چند عنوان و دسته بندی شود مثلا طلاق توافقی هم بائن است و هم توافقی و هم خلع و اگر زوجه دوشیزه باشد غیر مدخوله هم هست.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2025

طلاق

نکات مهم طلاق 

  • طلاق به پایان دادن زندگی زناشویی توسط مرد یا زن یا با توافق طرفین گفته می­ شود. اگرچه مطابق قانون، اختیار طلاق با مرد است و او هر زمان که بخواهد بدون نیاز به آوردن دلیل خاصی می­ تواند همسرش را طلاق دهد، اما در شرایطی تقاضای طلاق از سوی زن نیز امکان ­پذیر می ­باشد.
  • طلاق مطابق ماده 1134 قانون مدنی باید با جاری نمودن صیغه­ ی آن و در حضور لااقل دو مرد عادل که طلاق را بشنوند صورت گیرد؛ بنابراین صحت وقوع طلاق میان زوجین باید با رعایت تشریفات بیان­ شده انجام گیرد، در غیر این صورت باطل می ­باشد.
  • وقوع طلاق علاوه بر جاری نمودن صیغه ­ی طلاق و وجود دو شاهد، مطابق قانون نیازمند موارد دیگری نیز می­ باشد. از جمله اینکه طلاق نباید در زمان قائدگی زن صورت گیرد یا آنکه از زمان پاکی زن تا جاری شدن صیغه طلاق نباید هیچگونه نزدیکی میان زوجین باشد.
  • تشریفات قانونی طلاق بدین صورت است که متقاضی طلاق دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده تقدیم نموده و پس از آن و با بررسی دلایل و مدارک، حکم طلاق و گواهی عدم امکان سازش صادر می­ گردد.
  • پس از گذشتن مراحل تجدیدنظر خواهی و فرجام­ خواهی، حکم دادگاه قطعیت یافته و از آنجایی که مطابق ماده 29 قانون حمایت از خانواده ثبت طلاق موکول به تادیه حقوق مالی زوجه است، حقوق زوجه پرداخت و صیغه طلاق جاری می ­گردد.
  • بر اساس ماده 1143 قانون مدنی ایران طلاق بر 2 نوع است: 1- طلاق بائن  2- طلاق رجعی
  • تفاوت طلاق بائن و طلاق رجعی در مدتی است که برای رجوع مرد به زن (با هر لفظ یا عملی البته به شرط قصد رجوع) تعیین شده. به این صورت که در طلاق رجعی در مدت عده (مدتی که تا پایان یافتن آن زنی که عقد نکاح او منحل شده نمی تواند شوهر دیگری اختیار کند که مدت این عده سه طهر است) این تعویق در طلاق به زوجین اجازه می دهد تا بیشتر به پیامد و نتایج تصمیمی که گرفته اند بیندیشند.
  • زن در مدت عده طلاق رجعی در حکم زوجه است بنابر این همچنان تمام آثار زوجیت پابرجاست. برای مثال: شوهر در این مدت باید به زن نفقه بدهد.
  • در طلاق بائن برای مرد حق رجوع وجود ندارد و تمام آثار زوجیت پس از جاری شدن صیغه طلاق از بین می رود.

 

 

معرفی انواع طلاق

بائن

طلاق بائن طلاقی است که در آن برای مرد حق رجوع به زن نباشد. 
طلاق های زیر بائن محسوب می شوند:
1- طلاق زن باکره
2- طلاق زن یائسه
3- طلاق خلع (در صورت عدم رجوع به بذل در مدت عده). طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می ‌دهد طلاق می ‌گیرد. در این طلاق مالی که داده می شود می تواند بیشتر یا کمتر از مهریه باشد.
4- طلاق مبارات (در صورت عدم رجوع به بذل در مدت عده). طلاق مبارات آن است که کراهت از جانب طرفین باشد. در این نوع طلاق عوضی که داده می شود نباید زائد بر میزان مهریه باشد.
5- طلاق سوم که بعد از سه وصلت متوالی واقع شده باشد.
لازم به ذکر است طلاق توافقی جز طلاق بائن محسوب می گردد چراکه کراهت در آن طرفینی است یا آنکه زن در ان نوع طلاق بطور معمول مهریه خود را می بخشد (بذل مال جهت طلاق).

 

رجعی

طلاق رجعی طلاقی است که در آن مرد اختیار رجوع به زن را داشته باشد. غیر از طلاق های شش گانه بائن هر طلاق درگیری طلاق رجعی می باشد. به عبارت دیگر برخلاف طلاق رجعی که در آن حق رجوع وجود دارد، یعنی شوهر می تواند در ایام عده رجوع کند و زندگی زناشویی را بدون ازدواج مجدد از سر گیرد، در طلاق بائن برای شوهر حق رجوع نیست.

در طلاق رجعی دو نوع رجوع وجود دارد؛ رجوع قولی و رجوع فعلی. رجوع قولی بدین معناست که مرد الفاطی بگوید که دلالت بر رجوع او از طلاق باشد و رجوع فعلی عبارت است از انجام هرگونه عمل که حاکی از رجوع باشد.

به موجب بند 2 ماده 8 قانون امور حسبی زوجه ای که در عده طلاق رجعی است در حکم زوجه است. بنابراین در ایام عده رجعیه حقوق و تکالیف زوجیت باقی می ماند برای نمونه در طلاق رجعی، نفقه زن در ایام عده بر عهده ی شوهر است. در صورت تحقق رجوع رابطه ازدواج سابق با کلیه آثاری که داشته است ادامه خواهد یافت.
نکته دیگر اینکه رجوع در ایام عده ی طلاق رجعی امکان پذیر بوده و در صورت تمام شده عده در طلاق رجعه رجوع امکان پذیر نیست.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.