تماس و مشاوره با
وکیل پایه یک دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
مطالب حقوقی
تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 خرداد 1400
طلاق خلع چیست ؟

 طلاق خلع چیست ؟

طلاق خلع یکی از انواع طلاق از جهت متقاضی و خواهان آن است؛ در طلاق خلع متقاضی زن است که به جهت کراهتی که از شوهر خود دارد با جلب رضایت شوهر از طریق بخشیدن مهریه یا هر نوع مال رضایت او را به طلاق جلب می نماید و اگر شوهر ممتنع باشد و کراهت زوجه برای دادگاه ثابت شود حاکم (قاضی) جانشین ممتنع (شوهر) شده و اجازه طلاق را صادر می نماید.در مقابل طلاق خلع، طلاق مبارات است که فقط در دو چیز با طلاق خلع اختلاف دارد؛ یکی اینکه کراهت طرفینی است (هم زوج خواهان طلاق است و هم زوجه) و دیگر اینکه مالی که زن به مرد می بخشد نمی تواند بیشتر از میزان مهریه باشد.در رویه دادگاه ها و لسان عامیانه به طلاق خلع و مبارات، طلاق توافقی گفته می شود.این نوع طلاق در هر حال بائن است و رجوع به آن تنها در صورتی ممکن است که زوجه به مبلغ بخشیده شده ضمن طلاق رجوع کند؛ به عبارت دیگر ولو اینکه طلاق خلع و مبارات بائن هستند ولی طرفین با توسل به امکان رجوع به مهریه می توانند به اصل طلاق هم رجوع نمایند.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1180

دادخواست طلاق خلع - توافقی

خواهان :

اعظم ....... نام پدر : هاشم ..... به نشانی : تهران.خیابان فرجام ........ .

شهرام ...... نام پدر : عباس  به نشانی : تهران.خیابان فرجام  ........... .

وکیل : مسعود محمدی به نشانی : تهران.میدان فاطمی.میدان گلها ....... .

تعیین خواسته و بهای آن : طلاق توافقی

دلایل و منضمات دادخواست :

1- شناسنامه شماره ... صادره از تهران

2- شناسنامه شماره ... صادره از قم

3- سند ازدواج شماره .... مورخ 1370/05/20

4- وکالتنامه رسمی به شماره ... مورخ 1394/06/24

5- وکالتنامه به شماره .. مورخ 1394/06/30 

شرح دادخواست طلاق خلع - توافقی

ریاست محترم دادگاه خانواده

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند موکل و جناب آقای شهرام .... به موجب سند ازدواج شماره .... تقدیم با مهریه معین به عقد نکاح دائم یکدیگر درآمده اند و حاصل این ازدواج دو پسر به نام های احسان و سیامک می باشد لیکن به سبب اختلافات بوجود آمده هیچگونه توافقی برای ادامه زندگی مشترک نداشته و از دادگاه محترم درخواست رسیدگی و صدور گواهی عدم امکان سازش جهت اجرای طلاق مورد استدعا میباشد.

 

رای دادگاه تبدیل طلاق خلع به طلاق توافقی

تاریخ دادنامه :  ۹۴/۷/۱۴

پرونده کلاسه : ..........

مرجع رسیدگی : شعبه ۲۸۴ دادگاه خانواده مجتمع قضایی شهید باهنر تهران

تصمیم نهایی شماره : ........
خواهان : خانم اعظم ..... فرزند هاشم با وکالت آقای مسعود محمدی به نشانی تهران.خیابان فاطمی.میدان گلها ...... .
خوانده : آقای شهرام ..... فرزند عباس  به نشانی تهران.خیابان فرجام .......... .
خواسته : طلاق توافقی
گردشکار : خواهان دادخواستی بخواسته فوق بطرفیت خوانده بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به شعبه وثبت به کلاسه فوق وجری تشریفات قانونی دادگاه باتوجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام وبشرح ذیل مبادرت به صدور رأی مینماید .

متن رأی دادگاه طلاق خلع - طلاق توافقی

در خصوص دادخواست تقدیمی خواهان اعظم ....  فرزند هاشم با وکالت مسعود محمدی به طرفیت شهرام ..... فرزند عباس به خواسته صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی ) جهت اجرای صیغه طلاق و ثبت آن . دادگاه با عنایت به محتویات پرونده و ملاحظه سند نکاحیه به شماره ترتیب .... مورخ ۷۰/۴/۲۰ دفتر رسمی ازدواج شماره .... تهران که رونوشت مصدق آن ضم پرونده گردیده و با احراز علقه زوجیت دائم فیمابین و نظر به اصرار زوجین بر طلاق و از آنجا که حسب نظر کارشناس واحد مشاوره خانواده مستقر در مجتمع قضایی مثبوت به شماره ‎....‏ مورخ ‎٩۴/۷/۱۴‏ تفریق و جدایی زوجین با ذکر
دلایل و علل عدم تفاهم به مصلحت آنان اعلام شده . و اين داد گاه نیز نظر مزبور را مطابق ظواهر و احوال زوجین میداند لذا تقاضای آنان را وارد تشخیص و مستندا به مواد ۰۲۵ ۲۶ و ‎۲٩‏ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ مجلس شورای اسلامی گواهی عدم امکان سازش بنا بر توافق زوجین و به شرح توافقات ذیل صادر می شود : وکیل زوجه در قبال طلاق خلع موکله خود کل مهریه وی را به زوج بذل و زوج قبول بذل نمود. زوجه در خصوص نفقه و اجرت المثل و جهیزیه ادعایی ندارد. حضانت فرزند مشترک بنام احسان با زوجه می باشد. نفقه فرزند مشترک با زوجه می باشد. حق ملاقات برای پدر محفوظ می باشد . فرزند مشترک دیگر بنام سیامک می باشد. زوجین در خصوص سایر حقوق مالی نسبت به یکدیگر ادعایی ندارند. زوجه حسب گواهی صادره از بیمارستان ایرانی دبی به شماره .....‏ مورخ ‎٩۴/۷/۱۳‏ در دفتر ثبت لوایح باردار نمی باشد. طلاق واقع شده مستندا به ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی و کراهت زوجه از تداوم زندگی و بخشش حقوق مالی از نوع خلع می باشد. رای صادره حضوری و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه محترم تجدید نظر استان تهران است. گواهی صادره در اجرای ماده ۲۴ همان قانون طی سه ماه از تاریخ رای قطعی دارای اعتبار بوده و در صورتیکه گواهی صادره ظرف مهلت مزبور به دفتر رسمی طلاق جهت اجرای صیغه طلاق و ثبت آن تسلیم نگردد و یا تسلیم کننده گواهی به دفتر خانه . ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم در دفتر خانه طلاق جهت اجرای صیغه طلاق حاضر نگردد و یا مدارک لازم را به دفتر خانه ارائه ننماید ,گواهی صادره از درجه اعتبار ساقط بوده و کلیه توافقات مندرج در اين گواهی نیزملغی خواهد بود. اجرای صیغه طلاق حسب ماده ۳۷ قانون مذکور با رعایت جهات شرعی و با حضور سردفتر انجام خواهد گرفت .

دادرس شعبه 284 دادگاه عمومی حقوقی تهران (خانواده)

  

راه های تماس و ارتباط با وکیل با تجربه دعاوی خانوادگی و طلاق

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.