تماس و مشاوره با
وکیل پایه یک دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
مطالب حقوقی
تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 فروردین 1400
مدارک، مراحل و نمونه یک گواهی انحصار وراثت

 مدارک، مراحل و نمونه یک گواهی انحصار وراثت

اولین قدم برای آشنایی با نحوه صدور گواهی انحصار وراثت دانستن مفهوم تحت اللفظی انحصار وراثت است.انحصار وراثت یعنی اینکه وارث متوفی منحصر بودن خود را در ارث بردن از فرد متوفی از نظر قانونی مشخص کند به عبارت اولی تر انحصار وراثت یعنی تعیین افرادی که از متوفی ارث می برند و میزان  آنها (البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که هر شخصی هم که منفعتی در اموال متوفی دارد می تواند تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت نماید) به رایی که پس از بررسی و تایید وراث توسط مرجع صلاحیتدار صادر می شود (شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی) گواهی انحصار وراثت گفته می شود ، بدون این گواهی امکان تقسیم یا انتقال یا فروش ترکه و مراجعه به ادارات دولتی و بانکها و دفاتر اسناد رسمی و.... توسط وراث و یا اشخاص ذی نفع وجود ندارد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 10313

مدارک لازم جهت صدور گواهی انحصار وراثت

1- اصل گواهی فوت و کپی برابر با اصل آن

2- استشهادیه محضری

3- اصل شناسنامه متوفی

4- اصل شناسنامه وراث و کارت ملی انها و کپی برابر با اصل انها

5- عقدنامه یا رونوشت

6- گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای متوفیان قبل از سال 95 که تاکنون اقدامی نکرده اند . ( بعد از سال 95 نیاز به اخذ مالیات بر ارث برای گرفتن گواهی انحصار وراثت نیست. )

7- وصیت نامه رسمی شخص فوت شده در صورت وجود.

همان طور که روشن است پس از فوت هر شخص علت و تاریخ فوت در سیستم اداره ثبت احوال کشور ثبت و پس از ابطال گواهی فوت یکی از مدارک لازم جهت اخذ گواهی انحصار وراثت است.

 

مراحل صدور گواهی انحصار وراثت

  • اولین مرحله برای دریافت گواهی انحصار وراثت این است که فرم مخصوص درخواست این گواهی را از شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی اخذ و اسامی افرادی که از متوفی ارث می برند را با مشخصات کامل و نسبت آنها با متوفی را بنویسید.
  • سپس یکی از وراث یا وکیل آنها با همراه داشتن مدارک (فرم مخصوص – اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی تمام وارثان – گواهی فوت متوفی – شاهد که وارث را بشناسد) به دفتر اسناد رسمی مراجعه نمایند.سردفتر اسناد رسمی شهادت نامه ایی را تنظیم و شاهدان با دادن امضا و گواهی ، وراث متوفی را به طور رسمی در همان فرم مخصوص تایید می نمایند.
  • مرحله بعدی ثبت دادخواست گواهی انحصار وراثت در شورای حل اختلاف آخرین محل اقامتگاه متوفی است و برای ثبت این دادخواست 1- فرم مخصوص انحصار وراثت که با امضای همه وراث و شاهدان که در یکی از دفاتر اسناد رسمی ثبت شده 2- کپی برابر اصل شناسنامه وراث 3- گواهی فوت متئفی 4- کپی برابر با اصل عقدنامه همسر متوفی (در صورت ازدواج) لازم است.
  • شورای حل اختلاف بعد از استعلام از اداره ثبت احوال آخرین محل اقامت متوفی و رویت اسناد و مدارک ارائه شده با هزینه خواهان در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار تقاضای گواهی انحصار وراثت را آگهی میکند تا اگر شخص متوفی وارث دیگری داشته باشد با ملاحظه این اگهی به دادگاه مراجعه کند . پس از گذشت یکماه از تاریخ نشر آگهی در صورتیکه کسی به آن اعتراض نکند بدون تشکیل جلسه رسیدگی و دعوت از وراث گواهی انحصار وراثت صادر خواهد شد .

نکته : با داشتن گواهی انحصار وراثت می توان به شکل کاملا قانونی تقسیم ارث نمود. مطلب حائز اهمیت در این خصوص این است که در صورت متعدد بودن تعداد وراث یا باید همه در زمان طلب اموال متوفی حضور داشته باشند یا اینکه همه وراث به یکی از ورثه وکالت رسمی و محضری بدهند.

 

نمونه یک گواهی حصر وراثت

آقای محمد ..........به شماره شناسنامه......به استناد شهادتنامه و گواهی فوت /و فتوکپی شناسنامه ورثه درخواستی بشماره .......تقدیم این دادگاه نموده چنین اشعار داشته است که شادروان طیبه...... به شماره شناسنامه ........در تاریخ 5/1/85 در اقامتگاه دائمی خود در گذشته و ورثه حین الفوت وی عبارتند از :

  1. متقاضی با مشخصات فوق الذکر همسر متوفیه ( شوهر )
  2. طناز ..........به شماره شناسنامه....( دختر متوفیه )
  3. تبسم.......... .به شماره شناسنامه....( دختر متوفیه )
  4. رقیه......... به شماره شناسنامه .....( مادر متوفیه )
  5. عسکر......به شماره شناسنامه .......(پدر متوفیه )

وارث دیگری ندارد.

پس از انجام تشریفات قانونی و انتشار یکنوبت آگهی در روزنامه و عدم وصول هرگونه لایحه یا اعتراض یا ارائه وصیت نامه سری یا رسمی حسب گواهی متصدی مربوط و ملاحظه گواهینامه مالیات بر ارث به شماره............سرانجام در تاریخ 25/6/1385 در وقت فوق العاده شعبه 121 دادگاه عمومی حقوقی تهران به تصدی امضا کننده زیر تشکیل و پس از ملاحظه پرونده کار گروهی می نماید که ورثه در گذشته منحصر به اشخاص / شخص یاد شده در بالا بوده و وارث دیگری ندارد و دارائی آن روانشاد پس از پرداخت و انجام حقوق و دیونی که بر ترکه تعلق می گیرد.

از کل ترکه سهم همسر متوفیه ( شوهر) یک ششم از کل ترکه به هر یک از پدر و مادر متوفیه و مابقی ترکه به نسبت مساوی بین دختران متوفیه قابل تقسیم است.

اعتبار قانونی این گواهینامه از حیث مبلغ نامحدود است.

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.