تماس و مشاوره با
وکیل پایه یک دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
مطالب حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 15 تیر 1399
وکیل برای توقیف اموال صادر کننده چک بلامحل

 وکیل برای توقیف اموال صادر کننده چک بلامحل

برای مطالبه وجه چک بسته به نوع چک و ویژگی های مخاطب (صادرکننده چک) و نیز شرایط و اوضاع و احوال موجود و همچنین نوع و میزان اموال طرف راه های مختلفی وجود دارد که بطور اجمالی عبارتند از : مطالبه وجه چک در اداره اجرای ثبت و درخواست صدور اجراییه، مطالبه وجه چک در اجرای احکام حقوقی (چک های صیادی)، مطالبه وجه در دادگاه حقوقی، و در نهایت مراجعه به دادسرا و دادگاه کیفری و شکایت صدور چک بلامحل از صادرکننده. اقدام فوری برای مطالبه وجه چک و توقیف اموال صادرکننده چک این امکان را برای شما فراهم می کند که به سرعت مطالبات خود را وصول نمایید در این خصوص بهتر است قبل از هر اقدامی با یک وکیل با تجربه در زمینه چک مشورت نمایید.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2361

توقیف اموال صادر کننده چک بی محل

 

روش های قانونی مطالبه وجه چک برگشتی

برای احقاق حقوق چک برگشتی 4 روش وجود دارد:

1- مراجعه به دوایر اجرای ثبت

از آنجا که چک در حکم اسناد لازم الاجرا است (ماده 2 قانون صدورچک)، با وجود عادی بودن این سند می توان برای آن درخواست صدور اجرائیه کرد. این روش در مواقعی مناسب است که از اموال قابل توقیف صادرکننده چک بلامحل مطمئن هستید. برای صدور اجرائیه لازم است امضای چک با نمونه امضای نزد بانک مطابقت داشته باشد. این مساله در گواهی عدم پرداخت ذکر می شود.

 

2- مراجعه به مراجع کیفری

این روش زمانی است که دارنده چک بلامحل علاوه بر مطالبه وجه چک، تمایل به مجازات صادرکننده نیز دارد. از آنجا که صدور چک بلامحل مطابق ماده 7 قانون صدور چک، جرم است پس با مراجعه به مراجع کیفری و ارائه چک و گواهی عدم پرداخت می توان تقاضای صدور مجازات حبس برای صادرکننده چک برگشتی نمود. این جرم فقط در مورد چک هایی که در تاریخ صادر شده به طرف مقابل تحویل داده شده متصور است در نتیجه چک هایی که به صورت مدت دار یا سفید امضاء یا مشروط به تحقق شرطی باشند همانند چک های تضمینی قابل تعقیب کیفری نیستند (ماده13قانون صدور چک).

نکته مهم در مورد روش مراجعه به مراجع کیفری، رعایت مواعد زمانی طرح شکایت است: دارنده چک حداکثر تا 6 ماه از تاریخ صدور چک می تواند آن را برگشت زده و گواهی عدم پرداخت از بانک دریافت کند. به همین ترتیب ظرف 6 ماه از تاریخ صدورگواهی عدم پرداخت، دارنده می تواند در محاکم دادگستری اقدام به طرح شکایت کیفری کند. همانطور که ملاحظه می شود عدم رعایت این 2 موعد، سبب از دست رفتن فرصت طرح شکایت کیفری می شود.

این روش به علت تسریع بیشتر، نسبت به روش مراجعه حقوقی طرفدار بیشتری دارد. مکان وقوع جرم نیز محل واقع شدن بانک صادرکننده گواهی عدم پرداخت است. اگر کسی با علم به بسته بودن حساب بانکی خود مبادرت به صدور چک نماید، عمل وی در حکم صدور چک بی محل خواهد بود (ماده 10 قانون صدور چک).در این روش مطالبه وجه چک با ارائه دادخواست به دادگاه کیفری رسیدگی کننده صورت می گیرد، پس برای ارائه این دادخواست می بایست منتظر بماند تا رسیدگی از دادسرا به مرحله دادگاه برسد.

 

3- روش حقوقی

در این روش، دارنده تنها خواستار وجه چک است و تمایلی به مجازات صادرکننده چک ندارد و یا اینکه امکان طرح دعوی کیفری به هر صورتی وجود ندارد. در این روش فرد با مراجعه به مراجع قضایی حقوقی (دادگاه) و تقدیم دادخواست به همراه چک برگشتی و گواهی عدم پرداخت، وجه چک و خسارت تأخیر تادیه چک آن را مطالبه می کند.

مزیت مهم چک همانند سایر اسناد تجاری (برات و سفته) آن است که درخواست تأمین خواسته بدون نیاز به پرداخت خسارت احتمالی صورت می گیرد در نتیجه اگر اموالی از دارنده چک یا سایر مسوولان چک سراغ دارید، می توانید بدون تأدیه خسارت احتمالی، اقدام به توقیف اموال با درخواست تأمین خواسته نمائید.

 

4- مراجعه به اجرای احکام دادگستری (چک های صیادی)

برای چک های متحد الشکل جدید یا به اصطلاح چک های صیاد این امکان و ویژگی در نظر گرفته شده است که دارنده چک بعد از برگشت زدن چک با مراجعه به اجرای احکام دادگستری درخواست صدور اجراییه بنماید بدون اینکه نیاز باشد قبل از این به دادگاه مراجعه نموده و حکم بگیرد.

توجه داشته باشید که این امکان فقط در مورد چک های صیادی امکان پذیر است و شکایت حقوقی برای مطالبه وجه سایر چک ها نیازمند مراجعه به دادگاه حقوقی است.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.