تماس و مشاوره با
وکیل پایه یک دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
مطالب حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 09 شهریور 1399
مراحل مطالبه مهریه در دادگاه و اداره ثبت

 مراحل مطالبه مهریه در دادگاه و اداره ثبت

در حال حاضر و با قانون گذاری فعلی برای مطالبه مهریه متقاضی باید مراحل مشخصی را طی نموده و مدارک مخصوصی داشته باشد البته صرف نظر از این مورد جهت حصول نتیجه موفق ضروری است که زوجه قواعدی را رعایت کند تا به بهترین نتیجه در طی مراحل مطالبه مهریه دست یابد.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1172

اجرای مهریه

 

مراحل مطالبه مهریه

مهریه مال معین قابل تملک یا چیزی است که قائم مقام مال است و قابل تملک است که ضمن عقد نکاح یا طبق ماده 1087 قانون مدنی بعد از عقد نکاح به تراضی طرقین تعیین می شود. لازم به ذکر است : عدم تعیین مهر ضمن عقد نکاح ، هیچ خللی به عقد اصلی وارد نمی سازد.

 

1- مراحل مطالبه مهریه در دادگاه

طبق بند 6 ماده 4 قانون حمایت خانواده : رسیدگی به دعوای مهریه در صلاحیت دادگاه خانواده است و با توجه به اینکه مهریه منقول باشد یا غیر منقول، صلاحیت محلی دادگاه تغییر خواهد کرد.

طبق ماده 22 قانون حمایت خانواده : " هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی است که طبق این ماده : " مرجع اجرا  کننده رای اعم از قسمت اجرا ی دادگاه صادر کننده اجرائیه یا مجری نیابت مکلف است به تقاضای محکوم له از طرق پیش بینی شده در این قانون و به هر نحو که قانونا ممکن باشد نسبت به شناسایی و توقیف به میزان محکوم به اقدام نماید. در مواردی که محکوم به عین معین باشد و محکوم له شناسایی و تحویل آن را تقاضا کرده باشد، مرجع اجرا کننده رای مکلف به شناسایی و توقیف آن مال است" در خصوص مازاد فقط ملائت زوج ملاک اعتبار است "

بنابراین بر اساس قانون جدید حمایت خانواده ضمانت اجرای حبس برای پرداخت دین مالی در مورد مهریه تا سقف یکصد و ده سکه بهار آزادی یا معادل آن اجرا خواهد شد. زیرا طبق ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی: " اگر استیفای محکوم به  از طرق مذکور در این قانون ممکن نگردد، محکوم علیه به تقاضای محکوم له تا زمان اجرای حکم یا پذیرفته شدن ادعای اعسار او یا جلب رضایت محکوم له حبس می شود " نسبت به مازاد قانونگذار اثبات ملائت زوج را شرط مطالبه مهریه از سوی زوجه قرار داده است 

 

 

2- مراحل مطالبه مهریه در اداره اجرای ثبت

همچنین زوجه می تواند از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی اقدام به مطالبه مهریه خود نماید. به این صورت که قباله ازدواج خود را به دفتر محل ثبت ارائه و تقاضای صدور اجرائیه نماید. سپس با اجرائیه به اداره ثبت مراجعه و مهریه خود را مطالبه کند و در این راستا مالی اعم از وجه نقد یا مال غیر منقول توقیف می گردد. البته به شرط اینکه جزو مستثنیات دین نباشد. 

نکته: در حال حاضر به اجبار قانون گذار متقاضی مهریه باید اول بهه دفترخانه ازدواج محل عقد و اداره اجرای ثبت جهت مطالبه مهریه مراجعه نماید و اقدام به معرفی و توقیف اموال شوهر بکند و البته در صورتی که این اقدامات در مراحل مطالبه مهریه موثر واقع نشود می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند.

جهت اطلاع از  قواعد و قوانین حاکم بر مهریه و موارد امکان مطالبه مهریه و مشاوره با وکیل خانواده و وکیل متخصص مهریه و امکان توقیف اموال و تاثیر مطالبه مهریه بر سایر دعاوی خانوادگی با دفتر وکالت ما تماس بگیرید.

 

جهت ارتباط با وکیل متخصص مهریه و توقییف اموال کلیک کنید  - 88019244

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.