تماس و مشاوره با
وکیل پایه یک دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
مطالب حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 05 بهمن 1399
لایحه دفاعیه - زوج - ترک انفاق

 لایحه دفاعیه - زوج - ترک انفاق

در صورتی که مرد از وظیفه پرداخت نفقه شانه خالی کند، زن حق خواهد داشت به ضمانت اجراهای قانونی ترک انفاق متوسل شود. ضمانت اجراهای قانونی ترک انفاق عبارتند از : حق تقدیم دادخواست مطالبه نفقه (شکایت حقوقی الزام زوج به پرداخت نفقه)، حق اعلام جرم ترک انفاق و درخواست مجازات زوج و بوجود آمدن حق طلاق برای زن (در صورتی که مرد بیش از شش ماه نفقه نداده باشد). در ادامه یک نمونه لایحه دفاعیه که از طرف مرد در جهت توجیه یا توضیح ندادن نفقه تنظیم شده است به اطلاع مخاطبان گرامی می رسد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 11992

جرم ترک انفاق

 

لایحه دفاعیه ترک انفاق

ریاست و مستشاران محترم شعبه 58 دادگاه تجدیدنظر تهران

با سلام و احترام؛

به استحضار عالی می رساند عطف به پرونده کلاسه .... شاکی محترم با ادعای ترک انفاق از جانب موکل از تاریخ 02/10/96 اقدام به طرح شکایت کیفری نموده که در این خصوص با ارائه مدارک جدید ضمن تقاضای تسریع در رسیدگی، موارد ذیل را معروض می دارد:

 

1- شاکی محترم نسبت به عدم پرداخت نفقه از مورخ 02/10/96 نموده این در حالی است که ضمن تقدیم دادخواست طلاق به شعبه 271 دادگاه خانواده تهران اقدام به بذل نفقه خود از تاریخ 01/05/96 تا زمان اجرای صیغه طلاق را نموده لذا با عنایت به بذل نفقه از جانب شاکی، شکایت نسبت به نفقه این ایام موضوعیت ندارد.لازم به توضیح است که دادنامه شماره ..... صادره از شعبه 271 دادگاه خانواده مورخ 30/07/98 ابلاغ و به علت عدم اعتراض از سوی طرفین قطعی شده است که به پیوست تقدیم می گردد.(پیوست 1)

2- موکل اقدام به تقدیم دادخواست طلاق کرده بود که شعبه 287 دادگاه خانواده تهران نفقه زوجه را طی دادنامه شماره .... مبلغ 20 میلیون تومان اعلام نمود(پیوست 2).موکل نسبت به این مبلغ اقدام به طرح دعوای اعسار نمود که شعبه مذکور ضمن پذیرش اعسار موکل، در دادنامه شماره ... مقرر گردید موکل مبلغ 5 میلیون تومان بابت پیش قسط و الباقی را ماهیانه مبلغ 500 هزار تومان پرداخت نماید.

3- نکته قابل توجه در دادنامه اعسار موکل این امر می باشد که شروع پرداخت اقساط ماهیانه از جانب موکل، پس از استهلاک دادنامه های شماره ... و .... مربوط به مهریه شاکی می باشد.لذا همانطور که ملاحظه  می نمایند موکل در عدم پرداخت نفقه سوء نیت نداشته بلکه اجرای حکم مربوط به پرداخت نفقه متوقف شده است. (پیوست3)

4- موکل با مراجعه به دفتر طلاق، اقدام به ثبت طلاق نموده و کلیه حقوق مالی شاکی از جمله پیش پرداخت و اقساط مربوط به مهریه را پرداخت کرده و علیرغم اینکه زوجه طی دادخواست طلاقی که بعدها تقدیم دادگاه کرده و نفقه معوقه خود را بذل نموده، باز هم موکل پیش پرداخت مربوط به نفقه را به شاکی پرداخت کرده که تصویر مصدق آن به پیوست تقدیم می گردد(پیوست 4) و در حال حاضر نه علقه زوجیتی بین طرفین وجود دارد و نه موکل دینی بابت حقوق مالی شاکی دارد.

ریاست و مستشاران محترم، نکته قابل توجه در پرونده حاضر این امر می باشد که نه تنها طی دادنامه صادره از دادگاه خانواده تهران، زوجه نفقه ایام مورد شکایت را بذل نموده بلکه با پذیرش اعسار موکل حکم مربوط به پرداخت نفقه متوقف شده اما باز هم موکل ضمن ثبت طلاق پیش پرداخت مربوط به نفقه را پرداخت نموده که این امر بیانگر نداشتن سوء نیت از جانب موکل می باشد.لذا با عنایت به اینکه دعاوی مربوط به طرفین پس از سال ها با ثبت طلاق کشمکش خاتمه یافته و موکل نیز فردی تحصیکرده می باشد که دارای مدرک فوق دکترای برق بوده و اکثر اوقات مشغول مطالعه و تحقیق جهت خدمت به جامعه می باشد، تقاضای رسیدگی و صدور حکم شایسته مورد استدعاست.

با تشکر و تجدید احترام

 

تنظیم کننده : وکیل مسعود محمدی (زمستان 1399)


استفاده از این مطلب با ذکر منبع (www.dadgaranhami.net) بلامانع است.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.