تماس و مشاوره با
وکیل پایه یک دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
مطالب حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 27 تیر 1400
نمونه رای قتل غیر عمد در اثر حادثه رانندگی

 نمونه رای قتل غیر عمد در اثر حادثه رانندگی

به هر دلیلی که کسی موجب مستقیم کشته شدن دیگری شود به عمل وی قتل می گویند.مطابق یک دسته بندی صحیح قتل شش نوع دارد.جرایم ناشی از تصادفات رانندگی به طور معمول قتل غیر عمد یا به تعبیر صحیح تر در حکم شبه عمد محسوب می شوند به این معنا که ماهیتاً خطای محض هستند ولی اگر مرتکب قواعد و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نکرده باشد قصد حصول نتیجه در وی مفروض و عمل وی در حکم شبه عمد است.از اینرو می گوییم قتل ناشی از تصادف رانندگی ماهیتاً خطای محض است که غالباً و در واقع راننده نه قصد فعل مجرمانه را دارد و نه قصد نتیجه و از اینرو می گوییم در حکم شبه عمد است که به جهت عدم رعایت نظامات و مقررات رانندگی (مثل نداشتن گواهینامه، تجاوز از سرعت و ...) قصد حصول نتیجه را در وی مفروض می دانیم.کسیکه بدون داشتن مهارت و گواهینامه اقدام به رانندگی می کند باید این احتمال را بدهد که عمل ناشیانه وی ممکن است باعث کشته شدن انسان دیگر شود!!! مجازات جرایم ناشی از تخلفات رانندگی و به خصوص قتل ناشی از تصادف رانندگی علاوه بر پرداخت دیه توسط خود مرتکب (و نه عاقله) از یک تا سه سال حبس است.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 9398

 

رای دادگاه قتل غیر عمد در اثر تصادف رانندگی

پرونده کلاسه : ........

مرجع رسیدگی : شعبه 101 دادگاه كيفري دو شهر تهران

تصمیم نهایی شماره : .........

شاکی : خانم خدیجه ......... فرزند محمد به نشانی : تهران.خیابان سعادت آباد ............ .

متهم : آقای جعفر ........... فرزند احمد به نشاني کرج-بلوار تعاون .............. .

اتهام : فتل غیر عمدي دراثر بي احتياطي در امر رانندگي

گردشکار - در تاریخ 1396/07/27 پرونده کلاسه فوق در وقت فوق العاده تحت نظر است. ملاحظه می گرد به شماره کلاسه فوق برای رسیدگی به اين دادگاه ارجاع شده است. دادگاه با دعوت از طرفین و نماینده اداره بیمه و اخذ اظهارات طرفین ضمن اعلام ختم دادرسی با استعانت از خداوند متعال، با تکیه بر شرف و وجدان و با توجه به محتویات پرونده و ادله موجود، به شرح زیر انشاء رای می نماید.

متن رأی دادگاه قتل غیر عمد - حادثه رانندگی

راجع به شکایت تقدیم خانم خدیجه ....... فرزند  محمد دابر بر قتل غیر عمدی آقای سیروس ..... (همسر شاکی) بر اثر تصادف رانندگی از سوی آقای جعفر ... فرزند احمد به شرح منعکس در پرونده ، با توجه به گزارش اداره راهور، نظریه افسر کارشناس تصادفات - که حکایت از بی احتیاطی متهم منجر به وقوع تصادف داشته است و همچنین اقرار صریح و مقرون به حقیقت متهم، دادگاه  با امعان نظر به نظریه پزشکی قانونی و همچنین نظریه کارشناس تصادف که مصون از اعقراض مانده است به شرح منعکس در پرونده و نیز اقرار صریح و مقرون به حقیقت متهم ارتکاب بزه مزبور از جانب متهم را محرز و مسلم دانسته و به استناد مواد 145، 164، بند پ ماده 291، 448، 450، 452، 488 و 549 قانون مجازات اسلامی و نیز ماده 714 قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم تعزیرات مصوب سال 1375) و نیز با رعایت مواد 10 و 31 قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، دادگاه از حیث جنبه عمومی بزه، حکم به محکومیت نامبرده به تحمل یک سال حبس تعزیری صار و اعلام می نماید علی هذا توجهاً به غیر عمدی بودن رفتار مرتکب و همچنین حسن شهرت و ندامت نامبرده، دادگاه با اختیار حاصله از ماده 64 و 68 قانون مجازات اسلامی و همچنین رای وحدت رویه شماره 746 هیئت عمومی دیوان عالی کشور، با استناد به ماده 86 همان قانون، حکم به پرداخت 72/000/000 ریال جزای نقدی بدل از حبس در حق دولت صادر و اعلام می دارد ضمناً نامبرده بر اساس ماده 87 و 23 همان قانون به مدت دو سال از رانندگی با وسایل نقلیه موتوری و یا تصدی وسایل موتوری منع می شود که مستلزم ابطال گواهینامه و ممنوعیت نامبرده از درخواست مجدد از سوی واحد اجرای احکام کیفری است.از حیث جنبه خصوصی بزه نیز حکم به محکومیت مشارالیه به پرداخت یک فقره دیه کامل مرد مسلمان در حق اولیای دم متوفی ظرف مدت 2 سال قمری از تاریخ جنایت صادر و اعلام می دارد.این رای حضوری بوده و ظرف مدت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در دادگاه های محترم تجدیدنظر در استان تهران می باشد.

دادرس شعبه 101 دادگاه کیفری دو شهر تهران

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.