تماس و مشاوره با
وکیل پایه یک دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
مطالب حقوقی
تاریخ انتشار: جمعه 24 مرداد 1399
وکیل برای خیانت در امانت چک و اسناد تجاری

 وکیل برای خیانت در امانت چک و اسناد تجاری

ماده 674 قانون مجازات اسلامی مقرر داشته: هرگاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته هایی از قبل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هرکار با اجرت یا بی اجرت به کسی داده شده و بنا براین بوده است که اشیاء مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود ننماید ،کار وی از مصادیق بارز جرم خیانت در امانت بوده  و به حبس از 6 ماه تا 3 سال محکوم خواهد شد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 7366

خیانت در امانت چک

 

بررسی جرم خیانت در امانت در مورد اسناد و نمونه شکواییه

  • اگر صاحب چک به هر دلیلی چک خود را نزد شخصی به عنوان امانت بگذارد و توافق شود که متعاقباً آن را پس می گیرد اما امین همان یا فردی که چک نرد وی به امانت گذاشته شده است چک مورد امانت را به ضرر دارنده با مراجعه به بانک و اخذ گواهی عدم پرداخت بانک محال علیه و شکایت از صادرکننده و حتی با تقدیم دادخواست ضرر و زیان در مقام وصول وجه چک برآید در اینصورت بزه خیانت در امانت محقق شده.
  • در مورد چک امانی امین حق واگذاری چک مورد امانت را به دیگری ندارد و در صورت واگذاری آن مرتکب جرم خیانت در امانت می شود .
  • مطابق ماده ۱۴ قانون صدور چک صادر کننده در صورتی مستوجب مجازات است که  نتواند ادعای امانی بودن چک را ثابت کند.
  • چنانچه چک وعده داری مثلا به تاریخ 1400/01/01 صادر گردیده اما طی یک توافق کتبی یا شفاهی فیما بین صادرکننده و دارنده چک ، قرار بر این بوده است که چک در تاریخ 1400/03/01 برای وصول به بانک ارایه گردد و علی رغم قرار قبلی، دارنده چک پیش از تاریخ موعود به بانک مراجعه و به علت عدم موجودی در حساب گواهی عدم پرداخت دریافت شود و نسبت به تنظیم شکایت کیفری اقدام گردد؛ عمل صادر کننده در برگشت چک و تقدیم شکایت کیفری فاقد وصف جزایی می باشد همانگونه که وقتی چکی ابتدا به ساکن به صورت وعده دار صادر میشود این عمل تلویحا توافقی است بین طرفین تا دارنده صرفا در تاریخ سر رسید به بانک مراجعه کند در حالی که عملا دارنده چک می تواند پیش از سر رسید مراجعه نموده و حتی با گرفتن گواهی عدم پرداخت علیه صادر کننده به عنوان صدور چک وعده دار شکایت نماید، در حالی که این اقدام به عنوان جرم خیانت در امانت شناخته نمی شود چون این حقی است که با توجه به تعریف چک ، قانون صدور چک ، به دارنده می دهد.
  • مطابق ماده ۳ مکرر الحاقی ، چک فقط در تاریخ مندرج در آن و یا پس از آن تاریخ قابل وصول است. بنابراین اگر توافق طرفین برعدم وصول آن قبل از سر رسید باشد اصولا امکان دریافت وجه آن وجود ندارد و ارتکاب بزه خیانت در امانت محال است.
  • اگر چکی به تاریخ روز صادر شود ولی طرفین توافق نمایند دارنده پس از مدتی از تاریخ صدور برای دریافت آن مراجعه نماید لکن برخلاف آن عمل کند چنین عملی خیانت در امانت است.
  • مادۀ ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی شامل چک هایی است که ممکن است امضا نشده باشد اما در یک رابطۀ امانی سپرده شده باشند. مثلاً شخصی که قصد مسافرت دارد دسته چک خود را که امضا نگردیده نزد دیگری به امانت می گذارد.
  • شخصی که چکی را در وجه حامل یا شخصی معین صادر و امضا نماید و آن را به ذینفع تسلیم دارد در واقع و به حکم مادۀ ۳ قانون صدور چک که اعلام می دارد صادر کننده چک در تاریخ مندرج درچک باید مبلغ چک را در حساب بانکی داشته باشد وجهی را به گیرندۀ چک پرداخت نموده است که هدف او امانت نبوده زیرا نیازی به این کار لغو نمی باشد.

 

شرایط تحقق جرم خیانت در امانت چک

ایراد ضرر به مالک یا متصرف

در مادۀ ۶۷۴ برای اینکه جرم خیانت در امانت تحقق پیدا کند چند عنصر با هم مجموع بوده و باید و مجموعاً نیز وجود یابند. در مادۀ مذکور شرط تحقق خیانت در امانت ایراد ضرر به مالک یا متصرف عنوان گردیده است. 

شخصی که چکی را صادر می کند و اغلب نیز در وجه حامل صادر می کند به معنای آن است که مبلغ چک را بعنوان قسمتی از مال خود به دارنده و حامل چک پرداخت نموده است پس نمی تواند ضمن امضای چک و تسلیم آن به حامل شرط کند که حامل مالک آن نباشد مگر آنکه بعنوان قرض بوده که باز هم وجود محل ضروری است. علاوه بر این قرض نیز تابع عقد خاصی است و رابطه ای قراردادی بر آن حاکم است نه امانت صرف.

چنانچه حامل چک را به بانک برده و گواهینامه عدم پرداخت بر آن الصاق نماید آیا می توان تصور کرد که ضرری به صادر کننده وارد شده است؟ در حالیکه صادر کننده در هنگام امضای چک و برابر مادۀ …. قانون صدور چک مبلغ مندرج در چک را پرداخت نموده است.

چنانچه چکی از ید امین خارج شده باشد شخص امانتگذار می بایست مبلغ چک را بپردازد و سپس علیه امین شکایت کند.

آنچه که به عنوان چک امانتی مورد حکم یا مستند محاکم یا متهمین صادر کننده چک بلامحل قرار می گیرد واقعا چک امانتی نیست بلکه این گونه چک ها را باید چک های بلا محل امانتی تلقی کرد. 

 

نمونه شكوائیه خیانت در امانت چک امانی

شاكی : مهران ..... نام پدر : محمد    شغل : آزاد  آدرس اقامتگاه : تهران.خیابان سمیه ...... .

مشتكی عنه : مسعود ..... نام پدر : احمد  شغل : راننده  آدرس اقامتگاه : تهران.خیابان گاندی ...... .

موضوع :‌ خیانت در امانت چک امانی

دلایل: قرارداد کتبی فیمابین

متن شکواییه جرم خیانت در امانت چک

دادستان محترم شهرستان ………

با سلام احتراما به استحضار عالی می رساند:

اینجانب به موجب قرارداد مورخه………….. یك فقره چك به شماره …….. بدون تاریخ به مبلغ ……… ریال به صورت امانت نزد آقای .... داشته ام كه نامبرده بر خلاف توجه به امانی بودن چک اقدام به نوشتن تاریخ در چك و انتقال آن به شخص دیگر نموده است. لذا با تقدیم این شكوائیه مستندا به ماده 674 قانون مجازات اسلامی تقاضای رسیدگی و تعیین كیفر مشتكی عنه مورد استدعاست.

 

جهت ارتباط با وکیل متخصص چک و اسناد تجاری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.