تماس و مشاوره با
وکیل پایه یک دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
مطالب حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 19 اردیبهشت 1400
نظر کارشناسی تعیین سرقفلی و حق کسب و پیشه به نرخ روز

 نظر کارشناسی تعیین سرقفلی و حق کسب و پیشه به نرخ روز

متاسفانه قانونگذار ضمن قانونگذاری راجع به روابط موجر و مستاجر در سالهای 1356 ، 1362 و 1376 اشاره ای به ملاک ها و معیارهای موثر در تعیین میزان حق کسب و پیشه و سرقفلی ننموده است و حتی در جهت روشنگری کارشناسان مرجوع عنه با عنایت به اینکه این اشخاص حقوقدان و صاحب تحلیل و درک حقوقی نیستند ذکری هم از تفاوت بین این دو مفهوم به میان نیاورده است و از هیمن رو متاسفانه نحوه اظهار نظر کارشناسان در کنار فقدان تجربه عملی و اجتماعی قضات نحوه تعیین میزان حق کسب و پیشه و سرقفلی را بسیار متهافت و آشفته نموده است.مشکل عمده آنجایی است که قاضی تعیین مقدار حق کسب و پیشه را به کارشناس ارجاع می دهد و کارشناس محترم هم غافل از اینکه حق کسب، پیشه و تجارت متفاوت از سرقفلی است ، با ذکر صریح اقدام به تعیین مقدار سرقفلی می نماید در حالیکه نه در قرارداد مستاجر حرفی از سرقفلی آمده و نه در قرار ارجاع به کارشناس چنین چیزی از وی خواسته شده است (لازم به توضیح است سرقفلی همان پولی است که از سوی مستاجر به مستاجر سابق یا مالک داده می شود که پرداخت آن ضروری نیست اما در صورتی که پرداخت شود در فرض تخلیه هم سرقفلی باید به نرخ روز به مستاجر داده شود و هم حق کسب و پیشه محاسبه شده و موضوع حکم قرار گیرد.).

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2639

 

نظریه کارشناسی تعیین سرقفلی و حق کسب و پیشه به نرخ روز

ریاست محترم شعبه 127 دادگاه عمومی تهران – مجتمع  قضایی شهید باهنر

با عرض سلام؛ احتراماً

بازگشت به پرونده کلاسه ......

دعوی آقای محمدرضا .... و دیگران بطرفیت آقای محمدحسین ... و علی ..... موضوع تعیین حق کسب و پیشه و سرقفلی پس از مطالعه پرونده در دفتر دادگاه و مراجعه به محل واقع در تهران.خیابان نارمک ..... مورد بازدید و معاینه محلی قرار گرفت که به شرح زیر به استحضار می رساند :

الف : برابر اجاره نامه مورخ 52/07/24 مورد اجاره و حدود آن دو باب سالن از ششدانگ کارخانه واقع در خیابان نارمک ......... که مساحت آن 240 متر مربع می باشد متصرفی موجود است با برق سه فاز.

ب : وضع موجود سالن فوق با بدنه آجری و طاق پروفیل و چوب و شیروانی ورق شیبدار سبک می باشد.محل کارگاه بوده و سالیان دراز بسته می باشد.در ورودی فلزی از ورق می باشد.نظریه کارشناسیف با توجه به مراتب فوق  و اینکه در زمان مشاهده درب محل بسته بود و باز کردن درب مجاور مربوط به مالک می باشد.محل از حیاط خلوت بازدید و از بیرون اندازه گیری گردید و شرایط زمانی و مکانی عوامل موثر در میزان سرقفلی و حق کسب و پیشه کارگاه با وضع موجود به مبلغ یکصد و پنجاه میلیون تومان 150/000/000 تعیین و اعلام می گردد.خواهشمند است نسبت به پرداخت هزینه کارشناسی اقدام فرمایید.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو
دسته بندی مطالب و مقالات
امور حقوقی و قرارداد ها
دعاوی ملکی و غیر منقول
انحصار وراثت - ارث - وصیت
دعاوی خانواده و امور حسبی
امور کیفری - جرایم و مجازات ها
دعاوی تجاری - تجار و شرکت ها
دعاوی اداری و روابط کار
مطالب و موضوعات مهم
Skip Navigation Links.

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.