تماس و مشاوره با
وکیل پایه یک دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
مطالب حقوقی
تاریخ انتشار: جمعه 02 آبان 1399
شرایط و روش طلاق توافقی

 شرایط و روش طلاق توافقی

منظور از طلاق توافقی که در قالب طلاق خلع یا مبارات انجام می شود ، نوعی طلاق است که در آن زن و شوهر قبل از هر اقدامی نسبت به اصل طلاق و حقوق و تکالیف ناشی از زوجیت تصمیم گرفته و اقدام می نمایند؛ به عبارت دیگر طلاق توافقی باید مسبوق به توافق اولیه زن و شوهر در تمامی موارد و جوانب آن باشد و چنین نیست که یک طرف و یکی از زن یا شوهر به دادگاه یا به یک وکیل مراجعه نموده و اجبار طرف دیگر را به انجام توافق بر سر طلاق بخواهد و اگر در مراحل رسیدگی، زوجین (زن و شوهر) در مورد کوچکترین چیزی اختلاف داشته باشند انجام توافق منتفی و کان لم یکن است. در واقع زوجین با انتخاب طلاق توافقی در مدت زمان کمتری به نتیجه مطلوب خود می رسند. البته از نظر ماهیت طلاق توافقی، طلاق خلع یا مبارات است که زن با پیشنهاد طلاق، قبولی، همراهی و رضایت مرد را نیز در این خصوص اخذ می نماید یا هر دو با تصمیم ابتدایی بر طلاق و به جهت تمایل هر دو طرف بر طلاق و تصمیم به عدم ادامه زندگی مشترک، اقدام به طلاق می نمیاند. شاید بتوان گفت اعتبار و امکان انجام سریع طلاق توافقی به خاطر قبول و همراهی مرد و وجود حق طلاق در ید مرد است.جهت اطلاع ازشرایط و مراحل درخواست طلاق توافقی به نکاتی که در ادامه مطلب آمده است توجه فرمایید.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2663

شرایط طلاق توافقی

 

شرایط - روش و مفهوم طلاق توافقی

  • آنچه در طلاق توافقی بیشتر مشهود است و زوجین را بیشتر به سمت این نوع طلاق سوق می دهد، صرف زمان کمتربرای رسیدن به مقصود طرفین و عدم نیاز به دلایل محکه پسند است.
  • طلاق توافقی با توجه به اصل آزادی اراده ها است و مستند به ماده 10 قانون مدنی این توافق قانونی بوده و آثار قانونی خود را بار خواهد کرد.
  • امروزه با توجه به کاستی های سیستم قضایی زوجین با انتخاب این نوع طلاق خود را درگیر مراحل فرسایشی انواع طلاق نکرده و به آنچه مقصودشان است در مدت زمان کمتری می رسند.
  • قبل از هر اقدامی در طلاق توافقی،زوجین باید طی یک توافق مشترک به این نتیجه برسندکه قصد دارند با توافق بر سر مسائلی که مربوط به خانواده است از یکدیگر جدا شوند.
  • برای رسمی شدن این توافق طرفین باید با در دست داشتن شناسنامه و عقدنامه به دادگاه مراجعه کرده و فرم درخواست راپر کرده و در آن تمام مواردی را که بر سر آن به توافق رسیده اند از جمله: نفقه، مهریه، حضانت فرزندان و... را مشخص نمایند.
  • پس از توافق و رسمی شدن آن از طریق پر کردن فرم درخواست، دادگاه مکلف است زوجین را به داوری که از میان بستگانشان یا داوران مستقر در دادگاه انتخاب می شودارجاع دهد تا این داور تلاشی مبنی بر رسیدن طرفین به صلح و سازش انجام دهد.
  • اگر داوران موفق به سازش نشوند، مراتب را به دادگاه گزارش کرده که دادگاه بر اساس آن گواهی عدم امکان سازش صادر کرده که مدت اعتبار این گواهی بر اساس ماده 21 قانون حمایت خانواده سه ماه از تاریخ صدور است که گواهی مذکور باید ظرف این مدت به دفتر طلاق برای جاری شدن و ثبت صیغه طلاق تحویل داده شود که در صورت انقضای مدت سه ماه دیگر اعتباری ندارد.
  • در صورت نیاز به کسب اطلاع و دریافت مشاوره حقوقی و مشاوره با وکیل دادگستری جهت آگاهی از شرایط طلاق توافقی و مشورت با وکیل طلاق توافقی با دفتر وکالت ما تماس بگیرید.

مراحل طلاق توافقی، وکیل طلاق توافقی

پس از حصول توافق، زوجین می توانند برای اینکه به طور مستقیم درگیر مراحل رسیدگی طلاق تا صدور حکم و هر آنچه مربوط به این امر است نشوند، ادامه کار خود را به وکلای دادگستری بسپارند.

بنابراین آنچه مهم است حصول توافق بین طرفین است که این توافق باید از سوی زوجین حاصل شود. پس از آن تمام مراحل حتی جلسات مشاوره و اجرای صیغه طلاق در حضور وکیل صورت خواهد گرفت.

از آنجا که مطرح شدن هر امری در محاکم از دیدگاه حقوقی باید روند خاص خود را طی کند، وکیل مزبور مکلف است به یکی از دفاتر الکترنیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست طلاق را ثبت نماید.( بنابراین تقاضای طلاق توافقی در اولین مرحله در قالب دادخواست توسط وکیل مزبور ثبت می شود)

پس از ثبت دادخواست، جلسات مشاوره آغاز می شود. این جلسات مشاوره اجباری هستند و از سوی شعبه تعیین شده از سوی دادگاه برگزار می شود.

پس از انجام جلسات مشاوره و پافشاری زوجین بر جدایی رای طلاق توافقی که گواهی عدم امکان سازش نامیده می شود صادر می شود.

لازم به ذکر است مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش سه ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی یا قطعی شدن رای است. در صورتی که ظرف مهلت مقرر گواهی به دفترخانه تسلیم نشود یا ظرف سه ماه از تسلیم مدارک لازم ارائه نگردد، گواهی صادره از درجه اعتبار ساقط شده و کلیه توافقاتی نیز که گواهی مزبور بر اساس آن صادر شده ملغی می گردد.

پس لازم است طی این سه ماه وکلای زوجین به دفترخانه رجوع کرده و طلاق را ثبت نمایند.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات  بیشتر در خصوص طلاق توافقی و نحوه وکالت دادن یکی از زوجین به دیگری و نیز روش وکالت دادن هر یک از زوجین به وکیل دادگستری، در دفتر خانه اسناد رسمی یا در سفارتخانه های ایران یا در کنسولگری یا دفتر حفاظت منافع ایران با دفتر وکالت ما تماس گرفته و سوالات حقوقی و مسائل حقوقی خود را از  وکلای پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی این دفتر وکالت در یافت نمایید.

 

 

جهت ارتباط با وکیل متخصص دعاوی خانواده و طلاق کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.