تماس و مشاوره با
وکیل پایه یک دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
مطالب حقوقی
تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 خرداد 1400
دادخواست و حکم طلاق به دلیل عسر و حرج زن - زوجه

 دادخواست و حکم طلاق به دلیل عسر و حرج زن - زوجه

یکی از راه های طلاق برای زن، طلاق به دلیل عسر و حرج یا زندگی زن در سختی و مشقت است.عسر و حرج یک واژه جدید و از تاسیسات قانونگذار قانون مدنی بوده و ریشه در فقه ندارد.از نظر ماهیت طلاق به دلیل عسر و حرج خود نوعی طلاق خلع است با این تفاوت که زن ضمن تقاضای طلاق پیشنهاد بخشش قسمتی از مهریه خود را هم می دهد و قاضی به جای مرد آن میزان را قبول می کند.طلاق به جهت عسر و حرج به همان دلیل پیش گفته از نوع بائن و غیر قابل رجوع است.مگر اینکه زن به مابذل رجوع کند.همانطور که می دانید در سیستم حقوقی ایران زن ابتدائاً حق طلاق ندارد مگر اینکه یکی از دلایل قانونی موجود باشد.برای اطلاع از راه های طلاق برای زن و انتخاب بهترین راه برای طلاق لازم است حتما به طور دقیق و مفصل با یک وکیل متخصص دعاوی خانواده مشورت نمایید.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 24263

 

دادخواست طلاق به درخواست زن - عسر و حرج

خواهان : فاطمه .... نام پدر : داوود   به نشانی : تهران.خیابان نازی آباد ....... .

خوانده : سعید ...... نام پدر : علی   به نشانی : تهران.خیابان نازی آباد ...... .

وکیل یا نماینده قانونی : مسعود محمدی به نشانی : تهران.میدان فاطمی.میدان گلها ..... .

تعیین خواسته و بهای آن : طلاق به درخواست زوجه

دلایل و منضمات :

1- وکالتنامه به شماره .....

2- سند ازدواج شماره .....

3- شناسنامه به مشاره .....

4- کارت ملی به شماره .....

شرح دادخواست طلاق زن به دلیل عسر و حرج  :

ریاست محترم دادگاه خانواده

با سلام و تقدیم احترام به استحضار می رساند موکل به موجب سند ازدواج که تصویر آن پیوست دادخواست تقدیم گردیده در تاریخ 79/12/09 با خوانده ازدواج نموده که حاصل این ازدواج یک دختر یک ساله می باشد.بنا به اظهارات موکل خوانده محترم نه تنها منزلی برای زوجه فراهم ننموده داست بلکه در منزل زوجه زندگی می کرده است و حدود یک سال است که زوجه را ترک نموده و در منزل پدر سکونت دارد.همچنین خوانده که از ابتذای زندگی مشترک دچار اعتیاد بوده است و زوجه چندین بار تلاش نموده که وی را ترک دهد و زوج را در مراکز ترک اعتیاد بستری نمودده است اما اثری نداشته است.زوج فاقد شغل و منبع درآمد معین می باشد و هیچ خرجی برای زوجه و فرزند مشترک در طی این مدت نپرداخته است.لذا با توجه به جمیع شرایط ادامه زندگی مشترک به جهت عسر و حرج حاصله، با این وضع برای زوجه غیر قابل تحمل گردیده است به نحوی که حاضر است با بخشیدن نیمی از مهریه از روج جدا شود.نظر به مراتب فوق رسیدگی و صدور حکم شایسته منبی بر طلاق مورد استدعاست.

با تشکر و تجدید احترام

 

 

رای دادگاه طلاق زن به دلیل عسر و حرج

پرونده کلاسه : ‎..........

مرجع رسیدگی : ‏ شعبه ۲۳۳ دادگاه خانواده تهران

دادنامه شماره : ........
‏خواهان :  خانم فاطمه ........ با وکالت آقای مسعود محمدی به نشاني تهران- میدان فاطمی.میدان گلها .... .

خوانده : آفای حمید .......... به نشانی تهران.خیابان نازی آباد ........... .

خواسته : طلاق به درخواست زوجه

گردشکار -  به تاریخ ۹۲/۱۱/۲۳ در وقت فوق العاده جلسه شعبه ۲۳۳ به تصدی امضا کننده ذیل تشکیل است و پرونده کلاسه ..... تحت نظر قرار دارد با بررسی اوراق و محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید.

متن رای دادگاه طلاق به درخواست زن - عسر و حرج

در خصوص دادخواست تقدیمی خانم فاطمه ...... فرزند داود متولد ۱۳۴۸ با وکالت آقای مسعود محمدی به طرفیت همسرش آقای حمید .... فرزند علی اصفر بخواسته صدور طلاق با عنایت به اوراق و محتویات پرونده دادخواست و مدارک استنادی از جمله سند نکاج شماره ..... مورخ ۷۹/۱۲/۹ صادره از دفتر ازدواج شماره ... حوزه ثبت شهر ری و اظهارات طرفین در جلسات دادگاه و اختلافات موجوده و نظریه داوران و اینکه اعلام نصف از مهریه ما في القباله و سایر دلائل و قرائن موجوده حکایت از عسر و حرج خواهان دارد و خوانده نیز در جلسه دادگاه اعلام داشته با طلاق خواهان مخالفتی ندارد علیهذا خواسته موجه بوده علیهذا استنادا به مواد 1175،1284 و 1145 و 1130 از قانون مدنی و ماده ۲۶ و ۲۷ و ۲۸ و ۳۳ از قانون حمایت خانواده مصوب ‎٩۱/۱۲/۱‏ حکم طلاق مشارالیها را صادر و اعلام مینماید ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ و قطعیت دادنامه می تواند با بذل نصف از مهریه مافی القباله و شول بذل از طرف زوج و توکیل غیر در صورت امتناع به اجرای طلاق خلع نوست اول و ثبت آن در یکی از دفا تر رسمی طلاق اقدام و از تاریخ اجرای طلاق بمقدار سه طهر عده دارند و حضانت فرزند مشترک دختر ۱/۵ ساله بنام آیدا به عهده خواهان (مادر) است و خوانده (پدر) حق ملاقات فرزند خود را در هفته بمدت هشت ساعت ۱۰ صبح روز جمعه لغایت ساعت شش همان روز دارند و محل تحویل و تحول منزل مسکونی زوج و در صورت بروز اختلاف کلانتری محل سکونت وی خواهد بود و صدور اجرائیه برای این بخش رأی بلا مانع است و از ناحیه زوجه ادعای بارداری نشده است در زمان اجرای طلاق ارائه تست گواهی بارداری در دفترخانه الزامی است رای صادره حضوری بوده و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در محاکم تجدیدنظر استان تهران و پس قابل فرجام می باشد.
رئیس شعبه ۲۳۳ دادگاه عمومی و حقوقی تهران 

 

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
منظور از عسر و حرج زن که از موجبات و دلایل طلاق محسوب می شود عبارت است از : سختی و مشقتی که ادامه زندگی را برای زن سخت می نماید و تحمل وضعیت موجود را مشقت بار می نماید.البته نیاز نیست درجه آن به حد غیر ممکن برسد و همین که ادامه زندگی مشترک را سخت و عذاب آور نماید مفهوم عسر و حرج حاصل شده است.
طلاق به دلیل عسر و حرج نیز از نوع خلع است پس زن باید قسمتی از مهریه خود را ببخشد که البته قاضی به جانشینی زوج میزان بذل را قبول می نماید.در عمل حتی ممکن است با توجه به درجه عسر و حرج میزان مهریه بخشیده شده بسیار اندک باشد.
کتک زدن شوهر - بیماری غیر قابل تحمل شوهر - بد اخلاقی و بد دهنی - ویژگی های فیزیکی غیر قابل تحمل شوهر که بعد از ازدواج حادث و حاصل شده باشد - عادت های بد و زننده مثل عادت به خوردن افراطی مشروب یا زن بارگی .
بله، مثلا اگر قاضی دلیل عسر و حرج را احراز نکند، زن می تواند به دلایل دیگر مانند کراهت و تنفر یا نپرداختن نفقه با اعتیاد شوهر اقدام به طرح دعوا نماید و یا حتی ممکن است زن به جهتی مدعی عسر و حرج شود در صورت عدم موفقیت می تواند مجدداً اقدام به طرح دعوای طلاق بر مبنای عسر و حرج ولی به جهت دیگر بنماید(مثلا بار اول به دلیل بد دهنی و توهین های مکرر ادعای عسر و حرج نماید و پس از آن به دلیل ترک منزل یا ندادن هزینه های کافی برای زندگی و عدم تامین کامل نفقه و مایحتاج مدعی عسر و حرج شود).
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.