تماس و مشاوره با
وکیل پایه یک دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: شنبه 20 آذر 1400

 شکایت خیانت در امانت خودرو

بنده برای ضمانت برای کسی از روی شناخت و اعتماد به ایشون سند خودرو خودمو برای گرفتن مبلغی پول بعنوان ضمانت گذاشتم و وکالت کاملو محضری دادم و در مقابل یه قرارداد بینمون تنظیم کردیم که این وکالت سند خودرو صرفا بخاطر ضمانت بوده و خودرو دست خودم بود تا بعد یکماه و نیم بعد از این توافقات ایشون مراجعه کرد که ماشین رو نیم ساعت امانت میخوام هرچی سعی کردم نتونستم ندم خلاصه قانع شدم و دادم بهش.به گفته خودش نیم ساعت تا یک ساعته میام که رفته همچنان هم رفته بعد چند روز متوجه شدم بوسیله همان وکالت نامه ما ماشینمو فروخته و الان یکساله همینطور ما رو دور میده و همش مهلت میگیره ولی نمیاد که حداقل ماشینی که فروخته پولشو بده.لازم به ذکر است که همراه قرارداد 60 میلیون سفته هم داده به ما .الان جدا از اجرا گذاشتن سفته ها چه دادخواستی میتونم بدم که مثل سفته هزینه بردار نباشه چون بخاطر نداشتن هزینه اجرای سفته نمیتونم اقدام به عملی کنم لطفا کم هزینه ترین راه رو بهم راهنمایی کنید.آیا می توانم شکایت خیانت در امانت مطرح کنم ؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3232

پاسخ – چطور می توانم تشخیص دهم که خیانت در امانت شکایت مناسبی است ؟

  • خیانت در امانت به موجب ماده 674 قانون مجازات اسلامی جرم بوده و این ماده بیان می دارد: هر گاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.
  • بنابراین استفاده، تصاحب، اتلاف یا مخفی نمودن مال امانی توسط شخص با علم و آگاهی و با سونیت منجر به وقوع جرم مذکور و امکان شکایت کردن صاحب مال می شود.
  • لازم به ذکر است که جرم خیانت در امانت هم شامل اموال منقول و هم شامل اموال غیر منقول می شود. با مطرح نمودن شکایت خیانت درامانت علاوه بر  جبران ضرر و زیان مالک، حکم به استرداد مال هم داده می شود و در صورت موجود بودن عین، مال امانی مسترد خواهد شد.
  • انجام خیانت در امانت باید آگاهانه و از روی قصد باشد تا رکن معنوی جرم تحقق یابد در غیر این صورت اگر شخصی مالی را که به امانت به او سپرده شده است را سهوا تلف نماید، این عمل جرم نیست ولی مسئول جبران خسارت وارده در صورت تقصیر می باشد.
  • مرجع صالح برای رسیدگی به جرم خیانت در امانت مانند سایر جرایم عمومی در مرحله تحقیق و تعقیب دادسرای عمومی و در مرحله رسیدگی و صدور حکم دادگاه کیفری است.

پاسخ به پرسش مخاطب شکایت خیانت در امانت خودرو

♦  در خصوص سوالی که طرح فرمودید و در رابطه با وقوع جرم خیانت در امانت خودرو باید گفت بله شما می توانید با مدارکی که در دست دارید از ایشان به عنوان جرم خیانت در امانت شکایت نمایید.در این صورت علاوه بر مجازات مرتکب و استرداد خودرو به شما در صورت موجود بودن، ضرر و زیانی که از این طریق متحمل گشته اید هم قابل جبران خواهد بود.

♦  لبته در دعوای خیانت در امانت مطالبه ضرر و زیان مستلزم تقدیم دادخواست در دادگاه کیفری دو یا دادگاه بدوی است.

 

 

مستندات قانونی - شکایت خیانت در امانت خودرو

ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی
هر گاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.


ماده ۶۰۷ قانون مدنی
ودیعه عقدی است که به موجب آن یک نفر مال خود را به دیگری می‌سپارد برای آنکه آن را مجاناً نگه دارد. ودیعه‌گذار مودع و‌ ودیعه‌گیر را مستودع یا امین میگویند.


ماده ۶۱۲ قانون مدنی
امین باید مال ودیعه را به طوری که مالک مقرر نموده حفظ کند و اگر ترتیبی تعیین نشده باشد آن را به طوری که نسبت به آن مال ‌متعارف است حفظ کند و الا ضامن است.


ماده ۶۱۴ قانون مدنی
امین ضامن تلف یا نقصان مالی که به او سپرده شده است نمیباشد مگر در صورت تعدی یا تفریط.


ماده ۶۱۹ قانون مدنی
امین باید عین مالی را که دریافت کرده است رد نماید.


ماده ۶۲۰ قانون مدنی
امین باید مال ودیعه را به همان حالی که موقع پس دادن موجود است مسترد دارد و نسبت به نواقصی که در آن حاصل شده و مربوط به عمل امین نباشد ضامن نیست.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

راه های تماس و ارتباط با وکیل برای شکایت خیانت در امانت

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.