تماس و مشاوره با
وکیل پایه یک دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
نمونه آراء مراجع حقوقی
تاریخ انتشار: دوشنبه 13 مرداد 1399
مطالبه مهریه به نرخ روز از سهم ارث

 مطالبه مهریه به نرخ روز از سهم ارث

مهریه در صورتی که وجه نقد باشد این امکان وجود دارد که خواهان و زوجه آن را به نرخ روز مطالبه نماید چون پول در اثر گذر زمان به دلیل تورم کم ارزش می شود.هم چنین در صورتی که بدهکار یا زوج فوت نماید امکان مطالبه مهریه از اموال و ماترک وی وجود دارد.فرض دیگر این است که شخص بدهکار زنده است ولی شخص دیگری فوت کرده که بدهکار از وی ارث می برد در این فرض نیز می توان مهریه را از ماترک به نرخ روز مطالبه نمود.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 4857

 

متن دادخواست مطالبه مهریه از ماترک متوفی

کلاسه پرونده : ........
مرجع رسیدگی : شعبه هفتاد و نه دادگاه عمومی 
تاریخ رسیدگی : 90/10/22
خواهان : صدیقه ...........
خواندگان :

1- آزیتا ..........

2- رضا .........

خواسته: مطالبه مهریه به نرخ روز (ازماترک متوفی)

دلایل و ضمائم :

1- فتوکپی شناسنامه خواهان

2- فتوکپی قباله زوجیت و فتوکپی خلاصه فوت

متن دادخواست مطالبه مهریه از سهم ارث

ریاست محترم دادگاه خانواده
با احترام مرحوم علی ............. شوهرم بود برابر خلاصه فوت تاریخ 90/7/1 دارفانی را وداع گفته رضا و آزیتا ............ فرزندان مرحوم و کبیر هستند. مرحوم شوهرم تولیدی پوشاک ورزشی داسته و چرخ صنعتی لباس و پارچه و سایر متعلقات داشته استدعای صدور قرار تامین خواسته فوری و مطالبه مهریه ام را خواستارم.
ذیل دادخواست امضاء گردیده در ستون خواسته قید گردیده:
مطالبه مهریه از ما ترک متوفی به مبلغ هفتاد هزار تومان به نرخ روز مهریه ورود به دفتر دادگاه ها و ارجاع به شعبه 79 و دستور قاضی محترم مبنی بر ثبت و تعیین وقت و ابلاغ رسیدگی حضوراً به خواهان ابلاغ گردیده و رسید شده است. قرار تامین خواسته مورخ 90/9/28 صادر شده است و برای اجرا به اجرای احکام ارسال گردیده.
ارسال یک برگه اخطاریه به نام آزیتا و رضا .............. که رضا ........ آن را تحویل گرفته در پشت برگه قید شد که آزیتا نبود طبق ماده 69 به برادرش ابلاغ شد. 
در 90/10/22 وقت رسیدگی مقرر در شعبه 79 خواهان حضور دارد. خواندگان حاضر نمی باشند. اخطاریه به ایشان ابلاغ شد با رعایت انتظار حضور نیافته اند. 
خواهان اعلام می دارد شوهرم در تاریخ 90/1/7 فوت شده از وی یک دختر و پسر 30 و 23 ساله دارم مادر و پدرش قبلا فوت کرده اند مطابق سند ازدواج مهریه ام را می خواهم. 
دادگاه با استناد به ماده 278 قرار اتیان سوگند صادر می کند خواهان به اسماء جلاله سوگند یاد می کند که نسبت به دریافت مهریه ایش اقدام ننموده و دین شوهرش به قوت خود باقی است.

 

 

 

رای دادگاه مطالبه مهریه از ماترک متوفی

دادگاه با توجه به اظهارات خواهان در صورت جلسه و صدور قرار اتیان سوگند و سوگند خواهان به بقای دین مرحوم دادگاه دعوی خواهان را به استناد ماده 1082 قانون مدنی و رعایت تبصره الحاقی به آن ماده وارث حین الفوت خواندگان به پرداخت مهریه مالی به مبلغ 70 هزار تومان به نرخ زمان فوت سال 1390 در حق خواهان صادر و اعلام می نماید رای صادره نسبت به خوانده ردیف اول رضا .......... حضوری و ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در محاکم تجدید نظر استان است و در مورد خوانده ردیف دوم غیابی و ظرف 20 روز قابل واخواهی در این دادگاه است. 

 

نظر نهایی در خصوص مطالبه مهریه از ماترک

خواهان دادخواستی به خواسته مطالبه مهریه به نرخ روز به طرفیت وراث همسرش تقدیم دادگستری نموده است تنظیم دادخواست صحیح و رعایت ماده 51 ق.آ.د.م صورت پذیرفته است.با توجه به اینکه مهریه زوجه رایج بوده و تبصره الحاقی به ماده 1082 ق.م (مصوب 76/04/29) مقرر می دارد که «چنانچه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند...»
مهریه باید میزانش در زمان پرداخت معلوم گردد؛ با توجه به ماده 3 آیین نامه اجرای قانون الحاق یک تبصره به ماده (1082) ق.م مصوب 1377/02/13 هیات وزیران که بیان می دارد «در مواردی که مهریه زوجه باید از ترکه زوج متوفی پرداخت شرود تاریخ فوت مبنای محاسبه مهریه خواهد بود.»
لذا بنا به مراتب فوق مهریه خواهان بر اساس شاخص تعیینی توسط بانک مرکزی در سال 1380 مورد محاسبه قرار می گیرد. در اینجا نظریه مشورتی به شماره 1074/7-1378/02/15 اداره حقوقی که تصریح می نماید. «با توجه به ماده (1) آیین نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده (1082) ق.م مصوب 1377 صدور رای به تادیه مهریه بر اساس شاخص بانک مرکزی موکول به تقاضای زوجه بوده و دادگاه نمی تواند راسا و بدون درخواست مشارالیها اقدام به صدر رای بر اساس شاخص بانک مرکزی نماید.» قابل توجه می باشد. 
همچنین با عنایت به اینکه در پرونده اثبات دین متوفی و پرداخت آن مورد درخواست واقع شده رعایت ماده 279 قانون آ.د.م که سوگند خواهان را در بر دارد الزامی است.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو
کلید واژه ها

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.