تماس و مشاوره با
وکیل پایه یک دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
نمونه آراء مراجع حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 18 خرداد 1399
پرونده عملی تنفیذ و تأیید وصیت نامه

 پرونده عملی تنفیذ و تأیید وصیت نامه

 

 

 

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2073

تنفیذ وصیت نامه

 

متن دادخواست تنفیذ و تأیید وصیت نامه   

مرجع رسیدگی : شعبه 408 عمومی تهران

کلاسه پرونده : ...........................
تاریخ رسیدگی : 93/6/4 
خواهان : آیدا .الف
خواندگان : مهران، مینا، ملیحه .الف

خواسته: تأیید و تنفیذ وصیت نامه

دلایل و منضمات :

1- فتوکپی وصیت نامه شماره ............ مورخ 76/12/14

شرح دادخواست تنفیذ و تایید وصیت نامه

خواهان دادخواستی به شرح ذیل تقدیم دادگاه نموده:
مادر بزرگ خانم آیدا.الف در محضر حاضر شده و وصیتی تنظیم کرده اما خواندگان نسبت به آن معترض هستند که خواهان تقاضای رسیدگی دارد. دادگاه اصول اسناد به آن معترض هستند که خواهان تقاضای رسیدگی دارد دادگاه اصول اسناد را می خواهد و خواهان متعهد می شود ظرف پنج روز اصول اسناد را بیاورد.وقت رسیدگی داده می شد و اخطاریه هم فرستاده می شود. مینا.الف از خواندگان با تقدیم لایحه نسبت به اینکه از وصی تعیین شده توسط مادرش اصلاً اطلاعی نداشته و نسبت به امضاء و اثر انگشت ذیل وصیت نامه اظهار جعل و تقاضای ارجاع امر به کارشناس را دارند. 
خواهان تقاضا می کند که برای یکی از خواندگان که ابلاغ به او نشده دوباره برگ ابلاغ و اخطار فرستاده شود و آدرس هم صحیح است ضمنا چون عازم خارج از کشور می باشد تقاضا می کند قبل از آن تاریخ دادگاه وقت رسیدگی بگذارد.خواهان لایحه ای تقدیم می کند که برگ اخطار را با مأمور خودش برای خوانده ببرد زیرا خوانده برگ اخطار را تحویل نگرفته.در 93/6/22 وقت رسیدگی است قاضی در مرخصی است وقت دیگری داده می شود برای آنها اخطارها فرستاده می شود.
خانم مینا وکیل می گیرند. آقای بهمن .......... کار آموز وکالت لایحه ای مبنی بر قبول وکالت به دادگاه می دهد که کلیه اخطارها و ابلاغات به وی شود در جلسه رسیدگی وکیل خوانده و خواهان حضور دارند. قرار ارجاع امر به کارشناس برای خط و امضاء و اثر انگشت می شود وقت به وکیل ابلاغ می شود جهت تودیع هزینه کارشناسی که وکیل در محل نبوده و اخطار در محل الصاق می شود. طبق دستور دادگاه دوباره اخطار می شود چون آدرس صحیح بوده وکیل خوانده برگ استراحت و بستری در بیمارستان ارائه می دهد و لایحه مبنی بر بستری بودن در بیمارستان و تقاضای وقت برای واریز وجه کارشناسی را می خواهد فیش پرداخت هزینه کارشناس که پرداخت گردیده پیوست می شود.کارشناس سرهنگ محمد ......... در دادگاه حاضر شده و تقاضای اصل سند وصیت چند نمونه از خطوط، امضائات و آثار انگشت مسلم الصدور مرحوم در اصول هر گونه اسناد رسمی و عادی مختلف از طریق طرفین پرونده یک برگ معرفی نامه به نام ایشان تا در صورت نیاز جهت ملاحظه سایر اسناد مرتبط با وصیت نامه مورد ادعا می باشد.با عنایت به بررسی و تطبیق هم امضاء و هم اثر انگشت تعرفه هزینه کارشناسی و حجم بررسیهای مورد نیاز هزینه پانصد هزار تومان مورد تقاضای کارشناس می باشد.
دادگاه خواسته کارشناس را دستور می دهد اما خوانده وجه کارشناس و اسناد را حاضر نمی کند.

گردشکار - در تاریخ 93/12/22 در وقت فوق العاده دادگاه تشکیل است که خواهان بیان می دارد وصیت نامه ها دست من است هر زمان بخواهید می آورم اما به دادگاه نمی دهم بقیه مدارک دست خوانندگان است دادگاه دستور می دهد که خواندگان اصول اسناد را به دادگاه بدهند که مدرک کارشناسی قرار گیرد. در تاریخ 94/6/4 دادگاه در وقت مقرر تشکیل است و مبادرت به انشاء رای می نماید.

 

 

رای دادگاه در خصوص تنفیذ وصیت نامه

در خصوص دعوی خانم آیدا ...... بطرفیت خانم مینا ...... با وکالت آقای بهمن ...... و مهران ...... و ملیحه ...... بند به خواسته تنفیذ وصیت نامه شماره..... مورخ 94/12/14 با توجه به اینکه احد از خواندگان بنام مینا ........ نسبت به امضاء مندرج در وصیت نامه مربوط ادعای جعل نموده و دادگاه قرار ارجاع امر به کارشناس خط جهت بررسی امضاء وصیت نامه را نموده و به وکیل خوانده و سایر خواندگان ابلاغ شده است ظرف یک هفته پس از رویت اسناد مسلم الصدور مرحوم احترام ......... را به دادگاه جهت کارشناس ارائه نماید ولی خواندگان علیرغم ابلاغ قانونی به آنان به دادگاه مراجعه نکرده اند و لایحه ای ارسال ننموده اند لذا ادعای آنان در مورد جعل امضاء وصیت نامه لایحه ای ارسال ننموده اند لذا ادعای آنان در مورد جعل امضاء وصیت نامه مردود اعلام می گردد و دادگاه باستناد مواد 826 و 825 قانون مدنی و 277 و 276 قانون امور حسبی دعوی خواهان را ثابت تشخیص و حکم به تنفیذ و تأیید وصیت نامه شماره .......... مورخ 94/12/14 صادره از دفتر اسناد رسمی 253 تهران مرحومه احترام........... فقط تا میزان ثلث ما ترک مرحومه صادره و اعلام می گردد رای صادره نسبت به خانم مینا..... حضوری و ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر در دادگاه تجدید نظر تهران می باشد و نسبت به سایر خواندگان غیابی و ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاه سپس ظرف 20 روز در دادگاه تجدید نظر تهران می باشد.

 

 

نظر نهایی در خصوص تنفیذ و تایید وصیت نامه

دعوی تنفیذ وصیت نامه از جمله دعاوی غیر مالی است که هزینه دادرسی آن توسط خواهان صحیحا ابطال گردیده؛ با توجه به اینکه اصول مستندات خود را زمان تقدیم دادخواست به دفتر دادگاه ارائه نمینماید دفتر اخطار رفع نقص صادره و در همان لحظه به وی ابلاغ می گردد که ظرف پنج روز مهلت دارد که اصول اسناد خود را به دفتر دادگاه جهت تطبیق و مصدق نمودن مستندات ارائه نماید.

نظر به اینکه وفق قانونی ادعای انکار و تردید نسبت به اسناد رسمی قابلیت استاند ندارد و احدی از خواندگان ادعای جعلیت نسبت به امضاء و اثر انگشت متوفی را ذیل سند رسمی وصیت می نماید. و دادگاه نیز جهت رسیدگی به اصالت سند پس از صدور قرار کارشناسی اخطار جهت تودیع هزینه کارشناس را صادر می نماید نظر به اینکه کارشناس محترم جهت رسیدگی به اصالت سند؛ اسنادی که امضای آن توسط متوفی مسلم الصدور باشد را مطالبه می نماید و خوانده نیز از ارائه آنها به دادگاه خودداری می نماید لذا عملاً انجام کارشناسی غیر مقدور و دادگاه نیز این ادعا را صحیحاً مردود اعلام نموده است و با توجه به اصل صحت حکم به اصالت سند صادره می نماید.رأی دادگاه مستند و مستدل می باشد و ایرادی بر آن وارد نمی باشد.

 

جهت ارتباط با وکیل متخصص تنظیم، ابطال و تنفیذ وصیت نامه کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو
کلید واژه ها

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.